Farlig med MDMA på fylla?

ecstasyHei! Bare lurer. Hørt at ved bruk av MDMA skal man ikke drikke alkohol. Viss jeg er så dum å finne på og ta det i fylla. Hva kan da skje? Aldri skjønt den greia med at man ikke skal kombinere det med alkohol.. Viss jeg for eksempel drikker alkohol først, lar det gå ett par timer etter inntak og venter til jeg er edru.. Vill det da fortsatt være farlig og ta MDMA? Eller er det kun når man er på fylla man virkelig ikke burde ta det? Røyket hasj etter og ha blitt rimelig klar i toppen, 3 – 4 timer etter alkoholinntak. Dette har gått rimelig fint = ) Men går det også fint ved bruk av MDMA? Skal på ett raveparty snart og vill drikke alkohol før jeg drar dit! Men senere når jeg blir klar oppi hue tviler jeg på om jeg vil drikke alkohol, men kanskje ta sterkere saker…

21 år fra Oslo
Det er ikke dramatisk å ta ecstasy når du har drukket alkohol. Men du må være klar over at kombinasjonen kan gi uventede reaksjoner, og at du lett kan bli veldig rusa og miste kontrollen. Pass på at du ikke er for påvirket av alkohol, og vær forsiktig med mengden ecstasy. Generelt – og dette gjelder alle rusmidler – er det alltid viktig å «gå forsiktig ut,» så har du mer kontroll. Ikke minst gjelder dette kombinasjon av ulike rusmidler.
Ellers er det viktig å tenke på at alkohol er vanndrivende. Og når man er på ecstasy på en fest/rave, er det gjene slik at man danser mye og svetter. Derfor er det viktig å tenke på væskebalansen: pass på at du ikke blir dehydrert og drikk derfor jevnlig vann. Men ikke overdriv med å drikke vann heller. Et jevnt inntak av passelig mengde vann er viktig. Det kan også være lurt å snakke med gode venner man stoler på før man bruker rusmidler. Dere kan ta vare på hverandre og passe på hvis noe går galt. Informasjon og tips om hva som er viktig å tenke på ved bruk av ecstasy finner du i vår brosjyre om ecstasy. Når det gjelder alkohol, finner du en del gode artikler på ung.no/alkohol og på våre sider Fakta om ulike rusmidler.