Far er skikkelig ute å kjøre:(

Min far har i alle år vært pillemisbruker, men det tar seg mer og mer opp. I går juleaften fikk jeg sjokk. (en stund siden jeg var der) Leiligheten så ut som den vi ser på tv:Ekstreme samlere. I tilegg var leiligheten skikkelig møkkete, du satt fast i golvet når du gikk. Kjøkkenet var fult av kjeler med gammel mat, å golvene i tilegg til aviser, papirer var fulle av medisinesker. Han er svart, det lukter av han og han har forfalt helt. Han er hos legen ofte, henter medisiner gjerne 3 ganger i uken. Han har migrene, kols og er deprimert. Han blir sint for det meste, klager på alle og alt- han snøvler, og ansiktet hans ser herjet ut. Han skjelver mye, sovner når han er på besøk(til og med i min datters konfirmasjon)Også sovende. Er bitter, og blir skikkelig sint om du sier noe galt. Engang snakket han ikke til meg på 1 1/2¨år. Hva gjør jeg? Har kjempet denne kampen med min mor, som også var pillemisbruker i 30 år:) Hun døde 53 år gammel(min far er 63) Jeg har sett at det er håpløst å hjelpe den, siden de ikke ser problemene og ikke vil ha hjelp. Mvh 410Venn

Kvinne, 44 år fra Telemark
Du har helt rett i at det er håpløst å hjelpe mennesker som ikke selv er motivert for å motta hjelp, og slik du beskriver din far virker det som om han faller i denne kategorien. Det er kanskje ikke så rart at han klager  og er sint, det høres ikke ut til at han har det så godt. Likevel, det er ikke ditt ansvar og ordne opp i din fars liv, det er noe han må ta tak i selv. Om han skulle uttrykke et ønske om hjelp kan du kanskje be om å få bli med han til legen. Der kan du fortelle om din opplevelse av din fars situasjon, og be om at legen skriver en henvisning til behandling og rehabilitering. Hvis din far ikke vil ha noe hjelp kan du uansett melde din bekymring til hans foreskrivende lege, legen har taushetsplikt men kan motta bekymringsmelding. Vi skjønner godt at situasjonen er vanskelig for deg, det er dessverre slik at pårørende til rusavhengige ofte kan glemme å ta vare på seg selv i sin iver etter å hjelpe sine kjære. Dersom du føler at du trenger noen å snakke med om din situasjon er du velkommen til å ringe oss mellom 11-19 hver dag. Du kan også kontakte veiledningssenteret for pårørende på tlf 24 11 56 20.