Ecstasy

keyHei! Jeg har et spørsmål om hva jeg og mine foreldre bør gjøre. Jeg har en bestevenninne på 18 år, som i de 3 siste ukene ikke har vært seg selv. Hun er med byens narkolanger og rusmisbruker. Han er voldelig og alle i denne byen vet hvem han er, og har mye respekt for han. Andre juledag hadde jeg en liten fest, mens mine foreldre også var hjemme. Hun og han kom på festen, begge to ruset på Ecstasy. Det er første gang jeg har sett henne ruset, men har sett han flere ganger ruset. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og er selvfølgelig redd for henne. Hun er veldig forelsket i han, og mener at han kommer til å slutte med vold og narkotika for henne. Er dette noe vi bør snakke med foreldrene hennes om? Jeg får lite kontakt med henne selv, og hun snakker ikke om det som har skjedd. Eneste jeg har hørt fra henne etterpå er at jeg ikke måtte fortelle om hva hun hadde tatt til mine eller hennes foreldre. Hva skal jeg gjøre? Jeg er forferdelig usikker, og føler jeg sitter i en veldig vanskelig situasjon.

Kvinne, 18 år fra Rogaland
Vi forstår veldig godt hvordan det er å være i din situasjon. Det virker som du har prøvd å snakke med henne, men at det er vanskelig. Det virker som din venninne har litt «stjerner i øynene» fordi hun er forelsket.  F.eks. når hun mener at han kommer til å slutte med vold og narkotika for henne, er dette temmelig naivt av henne, etter vår oppfatning. Det kan godt hende at det hadde vært en god idé å snakke litt med hennes foreldre og informere dem om situasjonen. Før du gjør det vil vi anbefale deg å snakke med noen, både om hvordan du skal forholde deg til dette for din egen del, og om hvordan du skal gå fram i samtale med henne/hennes foreldre. Her er det kanskje lurt å få litt hjelp fra dine egne foreldre eller noen andre. Følgende tjenester kan hjelpe deg videre med disse tingene: