Dopet i helga

rustlf-logo 75x67I helgen var jeg ute med venner, jeg drakk lite (2 øl og 2 shots gjennom en lang periode) og koste meg helt til en ekkel fyr begynte å plage meg. Han ga meg en drink og fortsatte å plage meg. Dum som jeg var smakte jeg på denne drinken og 20 minutter senere ble alt svart og jeg våknet dagen etter på legevakten. Jeg har i ettertid fått vite at jeg datt sammen som en sekk og var helt borte, jeg ble hentet av en ambulanse og sendt på legevakt der jeg begynte å spy. De sier de ikke klarte å ta noen blodprøve av meg fordi jeg var så voldelig, aggresiv og lite sammarbeidsvillig. I dag (38 timer etter jeg ble dopet ned), dro jeg til sykehuset og tok en urinprøve og blodprøve. Jeg har lest på nett om «Partydop» og tror jeg fikk i meg enten GHB eller rohypnol. Jeg er veldig lei meg og sint på denne fyren som jeg tror dopet meg ned, i håp om å misbruke meg eller rane meg og vil selvfølgelig anmelde han. Nå venter jeg på svarresultater fra blod&urinprøve. Men er det mulig å finne spor etter så lang tid og er sjansene små? Jeg blir så sint over tanken på å ikke kunne bevise at jeg ble dopet ned, slik at denne drittsekken kan fortsette å dope ned andre uskyldige jenter… Mvh jente 19

Kvinne, 19 år fra Oslo
Vi forstår godt at du er forbanna og bekymret, både på dine egne og andres vegne. Det finnes desverre folk der ute som er i stand til å gjøre slike ting mot uskyldige mennesker. Av den grunn er det alltid viktig å passe på hva man tar i mot, passe på glasset/flaska man drikker av, og ta vare på hverandre. Vi håper du har folk å snakke med om dette så du slipper å gå alene med din bekymring. Hvis det viser seg å stemme at denne personen har dopet deg ned, bør du anmelde ham. Snakk gjerne med politiet om dette på nummer 02800.
Etter det vi forstår har det gått omlag 40 timer fra inntak til du tok prøven. Det er bra du gjorde det, og at du reagerte så raskt. Nå er det desverre slik at påvisningstiden for GHB er meget kort, kun 12 timer i urinen og få timer i blodet. Er det GHB han har gitt deg, vil dette neppe vises. Påvisningstiden for Rohypnol er ca en uke i urinen og 1-3 døgn i blodet. Dette vil man kunne se på prøven.
Vil du lese mer om stoffene GHB og Rohypnol, anbefaler vi deg lenkene under. Hvis du leser litt, kan det hende du kjenner igjen virkningen og lettere kan besdømme hva du har fått i deg.
Dersom de ikke finner noe i prøvene dine og du ikke er 100% sikker på at du har blitt dopet kan det kanskje være greit å kontakte lege. Da kan du fortelle alt som skjedde deg, og be om en vurdering av hendelsen og situasjonen din.