Avrusning-abstinens

rustlf-logo 75x67Hei. Hr brukt morfintabletter i store doser ,over lang tid, og føler jeg må slutte med dette. vil prøve og gjøre det hemme , med hjelp fra min bror og søster. jeg har skjult bruken i mangen år. jeg har ikke avruset meg før. Så jeg ønsker å høre om det går fint og trappe ned og ut av dette? Hva er det som hjelper mest mot abstinenser. frukt, vitaminer, mineraler ,eller bad, Hva er erfaringen fra andre ? det er vel noe mange gjør selv, enten dem ønsker eller ikke, og det er vel ikke særlig dødelig? Jeg vil bli kvitt dienne dumme, triste avhengigheten. Nok ER nok .

Mann, 38 år fra Vest-Agder
Det høres ut som du har bestemt deg! Det er et veldig godt utgangspunkt. Hvis du har brukt store doser, er det lurt å trappe sakte ned. Abstinensen kan lindres ved gradvis kontrollert nedtrapping, der en tar utgangspunkt i den dosen du er vant til å bruke. Abstinenssymptomer kan en sjelden gang medføre behov for sykehusinnleggelse, men dette unngåes med nedtrapping. Vi vet ikke hvor du har fått morfintabletter fra. Hvis du har fått dem av legen, anbefaler vi å trappe ned sammen legen. Du kan ev. be legen om henvisning til avrusning. Hvis du skal trappe ned på egen hånd, er det viktig at noen administrerer medisinene for deg etter en streng plan. Det er viktig at du ikke har tilgang til tablettene selv. Og det er viktig at noen er i kontakt med deg og passer på hvis noe skulle skje. I denne brosjyren finner du eksempler på nedtrappingsplaner på morfin (fra side 12).