Varighet av THC

cannabisHei. Jeg trenger en vurdering på hvor lenge det vil ta før dere tror THC’n er ute av kroppen min. Fra midten av august til midten av oktober røyket jeg nesten hver dag. Så det gikk 2 måneder med ca 6 røykedager i uken. Det var ikke store mengder, det er snakk om 1-3 bongtrekk, vil vell tippe 0,2-0,5 g. I de fire siste ukene har jeg røyket 1-2 ganger i uken. Jeg har absolutt nødt til å være clean innen 8 uker. Tror dere jeg vil være clean innen den tid?

Mann, 19 år fra Møre og Romsdal
Følgende er hentet fra artikkelen «Cannabis og urinprøver» Tidsskrift for den Norske Legeforening Nr. 6 – 18. mars 2011. «Hvor lenge THC-syre kan påvises i urin etter avsluttet inntak avgjøres i hovedsak av to faktorer. Den første er analysemetodens påvisningsgrense, det vil si hvor høy konsentrasjon som må til for å gi positivt utslag. Siden konsentrasjonene av THC-syre i urin faller relativt langsomt etter avsluttet inntak, vil metodene med lav påvisningsgrense kunne påvise THC-syre i betydelig lengre tid enn dem med høy påvisningsgrense. Den andre faktoren, minst like viktig som den første, er hvor omfattende cannabisinntaket har vært forut for prøvetakingen. Ved kronisk bruk akkumuleres cannabinoider i såkalt dype kompartments, først og fremst fettvev. På grunn av langsom frigjøring derfra kan eliminasjonstiden etter avsluttet kronisk bruk være lang, ofte i størrelsesorden én måned, men helt opp til tre måneder er observert.»
I ditt tilfelle vil vi anta at det vil ta omlag seks uker før du er ren. Men vær klar over at dette er et veiledende tall, og ikke et fasitsvar.