Urinprøve

Jeg er en gutt på 17 år. Noen har av en eller annen grunn fått mistanke om at jeg røyker marijuana. Jeg røyker ikke dette regelmessig og vet selv at jeg absolutt ikke har problemer med å slutte med dette. Sist jeg røyket var lørdag (12.11.2011- mengden var liten) og skal ha urinprøve på fredag (18.11.2011) og er veldig redd for å bli oppdaget. Hva kan jeg gjøre for å minske mulighetene for at de ser THC i urinet mitt? Og hva kan jeg gjøre for å unngå at jeg blir tatt? Mvh gutt, redd for mor og far.

Mann, 18 år fra Oslo
Du skriver at du ikke har røyket regelmessig, men nevner ikke noe om hvor mye og hvor ofte du har røyket, så det blir vanskelig å gi noe presist svar. I utgangspunktet vil THC (det viktigste virkestoffet i hasj) kunne påvises i urinen i ca. én uke etter én gangs bruk. THC er imidlertid fettløslig, og stoffet kan således lagres i fettvevet i kroppen. Om man røyker hasj oftere enn én gang i uken, vil derfor dette kunne føre til en opphoping av THC i kroppen, og det kan ta opptil 6-10 uker før man kan avlevere rene urinprøver. I ditt tilfelle vil det altså komme an på hvor lang tid det har gått mellomhver gang du røyket hasj. Dersom det er mer enn en uke, og dosen du røyket sist var svært liten er det mulig at du kan teste negativt etter 6 dager. Vi vil understreke at dette svaret kun er veiledene.
Vi vet ikke om noe du kan gjøre for å få THC raskere ut av kroppen, ingen av de tipsene vi har hørt om har noen dokumentert effekt. Dermed er det nok lite du kan gjøre for å unngå å bli tatt dersom du fortsatt har THC i kroppen.