Stoffmisbruk?

Hei, har noen spørsmål til dere. Vi driver opplæringskontor i frisørfaget. Vi har en lærling hos oss (Er utplassert i bedrift) som over lang tid har vært veldig fraværende, kommer stadig for sent, mye utløp for følelser og lignende Har hatt mistanke om at det kan være rusmidler inne i bildet noe hun selv benekter. For et par uker siden ringte vedkommende til sin sjef på jobb og sa at hun ikke kunne komme på jobb fordi hun hadde kjørt av veien og inn i autovernet. Hadde vraket bilen og sykebil og politi var på vei. Dette var en lite hyggelig situasjon vi kom opp i men støttet henne hele veien og holdt kontakt gjennom hele dagen. Dagen etter leste vi i avisen at ung jente 20 årene hadde fått beslaglagt førekort pga mistanke om å ha kjørt i ruset tilstand ved ulykkestidspunktet.
Dette da på samme vei som denne jenta dagen før bekreftet at hun hadde kjørt ut på. Vi er veldig glad i denne jenta og ønsker alt godt for henne, men dette går ut over hennes arbeidssituasjon og ikke minst hennes opplæring frem mot eksamen og vi er usikre på hvor langt vi kan strekke oss. Vi er rådville da dette er noe nytt for oss. Er det noen tips på hva vi bør gjøre i denne situasjonen? Hva kan vi hjelpe henne med, hvordan bør vi forholde oss, hvordan går vi frem osv. Håper dere kan hjelpe oss med å svare på dette.

Kvinne, 20 år fra Buskerud
Når en medarbeider utviser en atferd som oppleves som «merkelig» og/eller uforståelig for omgivelsene er dette noe som bør tas på alvor. Det kan dreie seg om problematiske forhold i vedkommendes privatliv, men når dette påvirker arbidssituasjonen blir det også til en viss grad deres anliggende. Dere sier at dere mistenker bruk av rusmidler, men at hun benekter dette. Vi antar dermed at dere har hatt samtale(r) med henne uten å ha kommet noen vei. Er det mulig å prøve en gang til? Å inkalle til en samtale hvor det legges vekt på å vise bekymring for henne, og vise at dere er der som støttespillere kan være en god begynnelse. Det er ikke sikkert at hun vil innrømme noe, men det kan likevel være begynnelsen på en prosess. AKAN (Arbeidslivets kompetanseseter for rus- og avhengighetsproblematikk) har en metodeperm med forslag til hvordan gå frem i slike samtaler, legger ved link til denne her. Det er også mulig å ringe AKAN for en samtale med veileder på tlf 22402800.