Salvia – import

paragraf_litenJeg bestillte salvia på nettet for noen dager siden etter at jeg fikk høre at det var «lovlig» i Norge. Etter at jeg har gjort litt research har jeg funnet ut at det er reseptbelagt, og at virkestoffet DMT står oppført på narkotikalisten. Vil jeg kunne få noen straff hvis dette blir stoppet i tollen?

, 20 år fra Nordland
Salvia divinorum er listet som reseptpliktig legemiddel (LR) i Urtelisten. Urter som ikke er listet som handelsvare (H) i Urtelisten er regulert som legemidler. Det er tillatt å kjøpe legemidler via Internett, hvis følgende betingelser er oppfylt:
• Legemiddelet er til eget personlig bruk (dvs. medisinsk bruk til seg selv).
• Legemiddelet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet.
• Innførsel av legemidler pr. post er kun tillatt fra land innenfor EØS, og man kan maksimalt innføre en mengde som svarer til høyst tre måneders forbruk. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.
• Legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler er ikke tillatt å innføre.
• Den som innfører legemidler må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er innkjøpt på lovlig måte og at legemidlene er til eget medisinsk bruk (for eksempel ved resept eller legeerklæring).
Du kan lese mer om retningslinjer for inn- og utførsel av legemidler til personlig bruk på hjemmesidene til Statens legemiddelverk.
For å kunne innføre urter som er listet som legemidler (L eller LR) på Urtelisten må du altså kunne dokumentere at de innkjøpt på lovlig måte og at legemidlene er til eget medisinsk bruk. Du må dessuten være over 18 år. Og du kan kan maksimalt innføre en mengde som svarer til tre måneders forbruk. Det er dessuten verdt å merke seg at urter med en farmakologisk virkning (noe som gjelder alle urter med en eller annen form for rusvirkning), men som ikke står oppført på Urtelisten automatisk er å regne som legemidler.
Vanlig praksis når dette blir stoppet i tollen er at pakken blir konfiskert, men at mottaker ikke får noen ytterlige streffereaksjon.