Rus

articlesHei, jeg lurer på om dere kunne gi meg svar på følgende spørsmål : hvilke helseskader gir alkohol , tobakk og narkotika ?? ( rusmidler ) Og hvordan den enkelte og samfunnet kan forebygge helseskadene ??

Mann, 14 år fra Telemark
Vi anbefaler deg å se på våre sider Veiledning til skoleoppgaver. Der finner dere mye informasjon om dette. Når det gjelder hvordan rusmidler påvirker kroppen, bør dere se på våre sider som heter Fakta om ulike rusmidler. Når det gjelder spørsmål om tobakk, ta kontakt med Røyketelefonen på nummer 800 400 85. Dere finner informasjon på deres sider om røyking her, og snusing her.
Et lite tips til slutt: Det du spør om her, er svært omfattende. Det er et spørsmål man kunne skrevet mange tykke bøker om. Hvis dette er oppgaven du har fått av læreren, så kan du hilse han/henne fra RUStelefonen og si at det er en alt for omfattende oppgave til å få noe særlig ut av. Det hadde vært bedre å konsentrere seg om et litt mindre tema. F.eks. kunne dere skrive om hvilke påvirkninger hasj på psyken, eller om skader ved bruk av alkohol i ungdomstiden, om skader ved røyking kontra skader ved snusing osv., osv. Men spørsmålet «hvilke helseskader gir alkohol , tobakk og narkotika ?? ( rusmidler ) Og hvordan den enkelte og samfunnet kan forebygge helseskadene ?» er meget omfattende, egentlig alt for omfattende etter vår mening.