Periode-dranker i nær familie – beykmret mht påvirkning av barna

I vår familie sliter min svigerfar med periodisk alkoholmisbruk. Det kan går lenge mellom hver gang, men så kommer det en «runde» igjen, for meg umulig å forutsi. Merker at dette skaper mye stress hos meg. Vi er naboer, og jeg går på ank mht hans drikking. Henter han avisen om morgenen er alt ok, ser jeg ham ikke er det varsku osv. Jeg har tre små barn som han er veldig glad i og de i ham. Jeg er bekymret for hvordan hans drikking påvirker dem.
Jeg har hittil lykkes i å skjerme dem, men midterste (5år) var i går oppe hos svigerfar og da hadde han drukket (fant jeg ut etterpå). Jeg ble så sint og nå tør jeg ikke la barna gå uanmeldt opp. Slik sett hemmer det oss jo som familie allerede. Bør jeg forklare barna problemet, evn ved hvilken alder? Vil legge til at han motsetter seg å gjøre noe med problemet. Jeg er inne på tanken om å flytte lenger vekk som en løsning. Jeg ønsker ikke alkohol tett på mine barn, og er rådvill. Jeg var ikke klar over problemet før vi flyttet hit, hvilket også gjør meg sint, at de ikke forberedte oss. Men ikke overraskende, for dette er veldig feiet under teppet i familien. Hva gjør man, evn hvordan få ham positiv til hjelp?

Kvinne, 32 år fra Østfold
Forholdet du har til dine barn bør bygges på åpenhet og ærlighet, også når det gjelder alkoholbruken til din svigerfar. Det er ikke sikkert at det lureste er å fortelle dem at bestefar er alkoholiker. Det kan hende at det er bedre å snakke med dem om dette i konkrete situasjoner, f.eks. når de stusser på hvorfor du kan virke stresset eller sint. Da kan du f.eks. si at dette har sammenheng med at bestefar av og til drikker alkohol, og at du ikke liker det.  Her er det viktig å ha tungen rett i munnen, så barna får et mest mulig realistisk bilde av farene/problemene alkohol kan føre med seg. Det er ikke alltid lurt at barna blir eksponert for skremselspropaganda når det gjelder alkohol. Det er også viktig å være nyansert og tydelig på at dette ikke er farlig for dem, og at ikke alle som drikker er alkoholikere osv. I hvilken alder det er greit å begynne å snakke med barn om dette vil variere utfra barnets modenhet. Det som er viktig å tenke på er å få barna til å føle seg trygge, samt tilpasse språk og begreper slik at barna forstår hva du ønsker å formidle. Vær også åpen for å diskutere med dem, og la dem komme med spørsmål rundt problemet.
Det kan videre være nyttig for deg (og din mann) å lese noe om hvordan man snakker med barn og ungdom om rusmidler generelt. Her har vi lagt en link til en nettside som tar for seg dette. Den heter rusprat. Håper du/dere får noe igjen for å lese på den siden.
Når det gjelder å få din svigerfar positiv til hjelp kan det være en vanskelig oppgave. Dersom han ikke innser at han har et problem vil han kanskje heller ikke skjønne hvorfor han skulle trenge hjelp. En mulighet kan være å konfrontere han med dine synspunkter på hans alkoholvaner, og at det bekymrer deg med tanke på barna. Da blir han i alle fall gjort oppmerksom på at hans alkoholbruk er observert, og det kan kanskje være første skritt i prosessen. Dersom han etterhvert ønsker å få hjelp eller kunne tenke seg å se litt på egne alkoholvaner har bergensklinikkene tester og selvhjelpsprogram på sine sider.
Håper også du/dere ringer oss hvis du/dere ønsker en prat over telefonen. Man er selvsagt anonym på telefonene også. (Nummeret er 08588, vi er åpne alle dager 11-19)