missbruk av piller og cola

Hei, jeg har en mor på litt over 50år.hun har så lenge jeg kan huske missbrukt sterke piller og cola. hun er «syk» hele tiden,grinete,negativ,bare sover.men hvis hun har litt penger eller skal ut med venner så er hun frisk og steller seg og drar.når hun kommer hjem igjen går hun rett og skifter og legger seg.hun får utrolig mye piller av legen og i tillegg av kjente. jeg syns dette er ille og skjønner ikke åssen en lege kan gi så mye og ikke finne andre løsninger.jeg har to små barn som nå begynte å spørre veldig og ta etter henne så vi har valgt å ta avstand. dette syns jeg er litt trist for ungene også og lurer derfor på om det er jeg kan gjøre? eller må jeg bare la henne fortsette og heller ikke ha noe mer kontakt.?

Kvinne, 26 år fra Østfold
Det er lett å forstå at du er bekymret for din mor. Dessverre er det vanskelig, om ikke umulig, å behandle noen som ikke vil selv. Det du kan gjøre er å beskrive hennes medikamentproblem til legen hennes slik du har gjort her. Han har taushetsplikt, men skal ta imot slike opplysninger. Det er viktig at du forteller moren din hva du foretar deg, og begrunner hvorfor. Fortell henne også, når hun er klar i hodet, om hvordan du opplever situasjonen og sett noen grenser/kriterier for samvær med henne, da særlig med tanke på barna dine. Noen ganger er det slik at den enste måten du kan beskytte deg selv på er å ta avstand fra personer som ikke tilfører deg noe positivt. Det kan være veldig vanskelig, men det er fult mulig å være glad i mennesker på avstand.
Dere kan, for deres egen del, kontakte Veiledningssenteret for pårørende på telefon 22993490, og dere er selvsagt velkommen til å ringe oss på 08588