Min far en alkoholiker

Min far en 50 år og han er periodedrikker. Nå er han skikkelig på utur…. Han han fikk igjen førekortet på lastebil i sommer og for 1 mnd siden fikk han ny jobb, som varte i 2 uker. Da havnet han på fylla. I dag fikk jeg telefon fra han, han satt i varetekt for å ha banket en mann som nå ligger veldig skadet på sykehuset. Seinere på dagen var han ute igjen fra varetekt (1,5 døgn var han der). Nå er han på fylla igjen. Er det noe jeg kan gjøre for å få han på riktig vei….. vet ikke hva jeg skal gjør!!

Kvinne, 29 år fra Oppland
Din far er en voksen mann med ansvar for eget liv. Det er vanskelig å være pårørende til noen som ikke har det bra, men dersom de ikke selv er motivert for endring er det dessverre lite å gjøre. Vi tenker at det som er viktig for deg er å sette grenser for hvor mye du vil delta i ditt fars problematiske forhold til alkohol. Du kan konfrontere han med drikkeproblemet hans,  fortelle han at du er bekymret, og at du ønsker å hjelpe han inn i behandling dersom han er motivert for det. Utover det må du først og fremst ta vare på deg selv, det hjelper ingen at du blir utslitt av dette. Hvis din far skal klare å slutte og drikke har han størst sjanse for det dersom det er noe han ønsker selv. Det kan kanskje være greit om din far får føle på konsekvensene av sine valg ved at du evnt gir beskjed om at du ikke vil ha kontakt md han når han er påvirket av alkohol, og at du ikke ønsker at han skal ringe deg når han har rotet seg bort i problemer. Som sagt, han er en voksen mann som trenger å ta ansvar for sine handlinger. Hvis du ønsker å prate med noen om dette kan du kontakte veiledningssentert for pårørende på tlf 22993490 eller ringe oss mellom 11-19.