Koffor Drikker Foreldre?

Eg lure på koffor foreldre drikker? Eg har det ufattelig kjipt for tiden, faren min er alkoholiker. Koffor kan han ikkje se at han ødlegger for alle i familien? Han sa til meg for 1 og eit halvt år siden, Gå å heng deg! Kordan trur du eg følte meg? Eg har vurdert å henge meg på grunn av det han sa. Eg har ikkje det samme forholdet eg hadde til han når eg var liten, for no e eg blitt »voksen» so no må eg ta ansvar, men koffor drikker de? Koffor vil de ødlegge økonomien?? ;(( Og forholdet i familien han vil ikkje snakke me meg meir for eg gikk til barnevernet! 🙁

Kvinne, 14 år fra Hordaland
Først vil vi takke for at du tar kontakt med oss og stiller de spørsmålene du gjør. Det er mange som lurer på det samme som deg, nemlig hvorfor fortsetter noen å drikke når de ser at det går utover hele familien? Det finnes nok ikke noe enkelt svar på det, ofte er det slik at de som drikker for mye ikke vet selv hvorfor de gjør det. De skjønner selv at det er dumt men de klarer ikke å la være, derfor er de avhengige.
Det er vanskelig å ha en pappa (eller mamma) som har et alkoholproblem. Barn trenger trygghet når de er hos sine foreldre, og når de har en forelder som drikker for mye vil noe av denne tryggheten forsvinne. Vi vil at du skal være klar over at det ALDRI er barnas skyld at voksne drikker for mye. Det er de voksne sitt ansvar å se til at barna ikke blir rammet av dette problemet.
Du skriver at du har vært i kontakt med barnevernet, og vi tenker at du er kjempetøff som har tatt det skrittet. Det kan nemlig være lurt å finne noen du kan prate med om problemene dine. Det er ofte til god hjelp å sette ord på det en føler, og få høre at det er greit å være glad i sin pappa og mamma, og samtidig være både sint, redd og lei seg. Hvis du synes det er vanskelig snakke med noen du kjenner enda, så kan du gjerne ringe oss, vi har åpent hver dag mellom 11-19. Du kan også gå inn på bar.no, det er nettsiden til en forening som jobber for å hjelpe barn og unge med foreldre som har rusproblemer.