Kjæresten min er alkoholiker

Jeg har møtt en tlsyneltalende fantastisk mann. Han er 33, altså 11 år eldre enn meg. Aldersforskjellen er intet problem, siden jeg foretrekker at patneren min er litt eldre enn meg. Han har fast jobb på sjøen, og er huseier. Alt virket for godt til å være sant. Etterhvert som vi ble kjent, la jeg merke til at alkohol alltid synes å være inn i bildet. Jeg tenkte over dette, og fikk mine mistanker. Han blir aldri utagerende full, som jeg har sett.
En kveld, etter å ha vært ute i byda jeg studerer i fortalte han meg at han er alkoholiker. Selv om jeg hadde hatt mistanker, kom det som et sjokk. Jeg avsluttet forholdet neste dag, og det var en tung avgjørelse. Men, bruddet varte kun i 24 timer, fordi jeg tenkte at jeg i det minste kunne gi han en sjanse. Han sier at han har hatt problemet siden han var i 20 årene, og vennekretsen hans stort sett er på puben. Han forteller meg at han heller satser på et redusert forbruk, framfor å slutte helt. Han vil ikke minste vennene på puben. Jeg vet ikke stort om alkoholisme, men jeg kjenner at det er vanskelig å ha tro på at et redusert forbruk er gjennomførbart. Jeg er veldig glad i denne mannen, men vil ikke for enhver pris utsette meg for dette. Han liker ikke at jeg spør om hvordan nedkuttingen går, og jeg blir etterhvert redd for å spørre. Hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 23 år fra Møre og Romsdal
Vi skjønner godt at du ønsker å gi kjæresten din en sjanse til, det er helt naturlig når man er glad i noen. Samtidig tenker vi at en person som har slitt med alkoholproblemer i så mange år kan ha vanskligheter med å kutte ned på inntaket, særlig dersom han har tenkt å fortsette med å oppholde seg på steder hvor alkohol inntas, sammen med mennesker som drikker. Vi tenker også at det er betenkelig at hans eneste venner er de han treffer på puben. Selv om han ikke blir utagerende full kan et alkholproblem gi konsekvenser i nære relasjoner; det er knyttet tildels store helsefarer til det å drikke for mye. Økonomien påvirkes også, og på sikt kan det bli anstrengende for deg å forholde seg til en som sjeldent er helt edru.
Det er vanskelig for oss å råde deg til hva du kan gjøre med dette. Dersom han ikke er villig til å prate om hvordan nedtrappingen går, blir det jo vanskelig for deg å kunne støtte og hjelpe han. Et forhold uten åpenhet kan være vanskelig å leve i, men dette er ting du må finne ut av selv. Hvor stort og alvorlig hans alkoholproblem er vil variere utfra hvem som definerer det, han kan synes det er middels og du kan synes det er stort. Hva du skal gjøre bør jo da være basert på din definasjon av problemet. Du kan ikke endre han og hans alkoholvaner, det må han gjøre selv. Det du kan gjøre er å bestemme om du vil ha disse problemene i livet ditt eller ikke.