Hvordan hjelpe en alkoholliker?

Min mor har et alvorlig alkoholproblem, hun drikker både midt i uken og i helgene. Tidligere var det kun i helgene, men nå er det også midt i uka og tidlig på ettermiddagen. Som pårørende er det utrolig vanskelig å se på at hun ikke klarer å la være og drikke. Når jeg forsøker å snakke med henne, så sier hun at hun skal klare å slutte uten hjelp fra lege eller andre. Hun skal la være å kjøpe seg alkohol. Jeg vil så gjerne tro at hun kan klare det, men har innsett for lenge siden at hun ikke klarer det. Jeg vil så gjerne hjelpe henne til et bedre liv. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne til å søke den hjelpen hun trenger for å bli rusfri? Det at hun drikker er utrolig belastende på oss som står henne nær. Det er vondt å vite at hun har en sykdom som forverrer livskvaliteten hennes, og at hun ikke innser at hun trenger profesjonell hjelp for å bli frisk. Takknemlig for råd!

Kvinne, 30 år fra Sør-Trøndelag
Det er lett å forstå at dere er bekymret for moren deres. Dessverre er det vanskelig, om ikke umulig, å behandle noen som ikke vil selv. Det dere kan gjøre er å beskrive hennes alkoholproblem til legen hennes slik du har gjort her. Han har taushetsplikt, men skal ta imot slike opplysninger. Det er viktig at dere forteller moren deres hva dere foretar dere, og begrunner hvorfor. Fortell henne også, når hun er edru, om hvordan dere opplever situasjonen og sett noen grenser/kriterier for samvær med henne hvis dere har mulighet til det. Det kommer ikke frem hvorvidt dere bor sammen med henne eller ikke. Dere kan, for deres egen del, kontakte Veiledningssenteret for pårørende på telefon 22993490, eller AL-Anon på telefon 51660000. AL-alon er en hjelpeorganisasjon for pårørende av alkoholikere, og har grupper over hele landet. Og dere er selvsagt velkommen til å ringe oss på 08588.