Hva kan jeg gjøre for å hjelpe?

keyHei. Min eldre bror sliter veldig om dagen med psykiske problemer, noe som har ført til at han drikker altfor mye. Han drikker hver fredag, lørdag, søndag og noen ganger midt i uken. Han klarer ikke å ta vare på hjemmet sitt eller seg selv. Hva kan jeg som nærmeste pårørende gjøre for å hjelpe han å innse at han trenger hjelp og hvordan skal jeg gå fram? Hilsen bekymret lillesøster

Kvinne, 33 år fra Østfold
Det finnes mange ulike måter å ta opp slike tema på, men kanskje det kan være lurt å starte med å fortelle om din opplevelse av situasjonen, og uttrykke din bekymring rundt det, og hvorfor du er bekymret. Du kan også si til broren din at du opplever dette som vanskelig å snakke om og at du ikke helt vet hvordan du skal gjøre det, men at det er viktig for deg å gjøre det likevel. Du kan også spørre han hvordan han tenker om det selv, om han kjenner seg igjen i din beskrivelse, og om han skjønner at du er bekymret. Kanskje du kan spørre han om hvordan han ville ha reagert hvis du var i hans sko og han var i dine? Vi anbefaler deg å søke råd hos et tiltak for pårørende.
Det er litt uklart hva som er hovedproblemet til din bror, trolig er det vel en kombinasjon av rus og psykiatri. Derfor kan det være lurt å snakke med f.eks Landsforeningen for Pårørende innen Psykisk helse og Veiledningssenteret for pårørende til rusavhengige. Og du er alltid velkommen til å ringe oss. Uansett er det ikke du som er skyld i din brors problemer. Du kan være en støtte for ham og tilby din hjelp. Men hvis han ikke tar den imot eller ikke vil høre, så er det ikke så lett. I noen slike tilfeller er det beste å finne noen å snakke med for sin egen del.