Har jeg fått i meg noe rusmidler?

Hei, jeg har vært på houseparty i Danmark denne helgen… der drakk jeg av flasker til folk og fikk mange drinker. Jeg røyket ingen ting, og husker alt fra hele kvelden. Nå har det gått tre dager, og jeg føler meg fortsatt »hangover». Har aldri følt det slik før, og har fått et slags utslett i ansiktet, er litt fjern, ukonsentrert og ustabil i psyken. Føler meg også litt utmattet, og har blitt forkjølet. Har jeg fått i meg noe rart? Bør jeg gå til lege? Takk for svar.

Kvinne, 18 år fra Østfold
Du skriver ikke noe om hvor mye du drakk, eller om du drakk flere dager på rad. Svaret vårt blir derfor nokså generelt. Hvilke reaksjoner alkohol kan gi, både på kort og lang sikt, er individuelt og kan variere fra gang til gang. Det at du føler deg redusert, slik du beskriver, i tre dager etter inntak er ikke uvanlig, særlig dersom du drakk mer enn du pleier.
Alkohol har en dehydrerende effekt, det kan være årsaken til utslettet ditt. Å bli forkjølet etter alkoholinntak er er heller ikke uvanlig fordi når du drikker vil kroppen din bruke masse energi på å bryte ned alkoholen i kroppen. Dette går på bekostning av kroppens andre funksjoner bl.a immunforsvaret. Så langt vi ser er det ingenting av det du skriver som tilsier at du skulle ha fått i deg andre rusmidler enn alkohol, særlig fordi du ikke opplevde selve ruspåvirkningen som unormal. Dersom dine syptomer blir verre, eller forsetter over tid vil det kanskje være lurt å konsultere en lege.