Drikking på fest

vinflaske og -glassHei. Jeg er en jente på 16 år som fyller 17 i 2012. I det siste har jeg blitt invitert på mange fester, men det som irriterer meg er at jeg ikke er gammel nok til å drikke. Jeg har mange ganger derfor holdt meg hjemme siden alle andre drikker. Men nå er jeg lei av å ikke dra på festene og nå kommer det snart en ny, men vet ikke hva jeg skal gjøre! Hjelp meg please. Takk for svar:)

Kvinne, 16 år fra Oslo
Dette er nok en ganske vanlig problemstilling for ungdom. Mange unge begynner å drikke alkohol før de er 18 år, men langt ifra alle. Rent statistisk har nok 6 av 10 på din alder drukket alkohol. Selv om det kanskje virker som at «alle de kule drikker» er det ikke nødvendigvis sånn. Mange unge føler at de må drikke på fest for å bli akseptert i gjengen. Sannheten er at mange ikke drikker så mye som de skal ha det til, men bare later som fordi de tror det er kult. Mange frivillige organisasjoner jobber for et rusfritt miljø, og ønsker å giungdom selvtillit og argumenter til å si nei hvis du ikke vil drikke. Her finner du tips og råd om dette.
Det er ikke direkte sunt for unge jenter og gutter å drikke alhohol, men mange gjør det likevel. Hvis det er slik at du velger å drikke når du skal på fest neste gang, kan du lese noen råd fra en kjent norsk rusmiddelforsker her. På websiden ung.no/alkohol er det mange gode artikler du kan ha nytte av.
Du sier også at du ikke er gammel nok til å drikke. Det er ingen lov som sier at det er forbudt å drikke når man er under 18. Det loven sier er:
Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.
Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.
Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år.
Det er altså den personen som selger, skjenker eller utleverer til en mindreårig som risikerer straff. Loven sier ikke noe klart om aldersgrense på å konsumere alkohol. Man kan i utgangspunktet ikke straffes for å drikke alkohol før 18-årsalder. Det er riktignok visse unntak fra dette, i forhold til drikking på visse serverings- og utesteder, og i forhold til det å drikke alkohol på offentlig plass. Foreldre kan imidlertid, i kraft av foreldreansvaret, nekte barna sine å drikke før de er 18 år. Politiet kan også før du fyller 18 år sende en bekymringsmelding til barnevernet og/eller kontakte foreldre dine hvis de tar deg i å drikke på offentlig plass.