amfetamin og blodprøver

amfetamin_litenHei.. jeg har lest i del forumer i det siste om dette tema med blodprøver og amfetamin.. Så har jeg sett at det har blitt skrevet om at amfetaminen sitter bare i blodet i noen få dager.. Da lurer jeg på, hvorfor det? Jeg tok selv en stripe amfetamin på en fredag, ikke så lenge siden.. så måtte jeg ta en blodprøve for narkotika uka etter på en onsdag..? Er prosenten stor for at jeg blir tatt på dette..? Mvh: en som er desperat etter svar

Mann, 27 år fra Vest-Agder
Hvis du tok en enkelt stripe med amfetamin på en fredag, er det ute av blodet ditt på onsdag. Du sier du har «sett at det har blitt skrevet om at amfetaminen sitter bare i blodet i noen få dager.. Da lurer jeg på, hvorfor det?» Slik vi forstår deg lurer du på hvorfor amfetamin bare sitter noen dager i blodet. Når et rusmiddel er absorbert til blodet, vil eliminasjonen begynne. I blodet vil konsentrasjonen av rusmidlet derfor øke eller avta, avhengig av om nytt inntak finner sted eller ikke. Forskjellige rusmidler vil elimineres fra kroppen med forskjellig hastighet, avhengig av stoffets halveringstid. Tiden fra inntak av et rusmiddel til en ikke lenger kan påvise det, er ulik fra substans til substans, og på samme måte som for legemidler, avhengig av halveringstiden til substansen. For amfetamin er denne tiden altså kun få dager.
På nettsiden farmakologi.no finner du masse informasjon om rusmiddelanalyser.