Amfetamin

amfetamin_litenHei ! Jeg lurer på hva det er, hvilke bruksområder, hvilken type rus, hva slags virkninger på kroppen, avhenginghet, kildebruk ? P.S Svar fort som muling

Kvinne, 14 år fra Nord-Trøndelag
Hva det er.
Amfetamin (Dextroamfetamin, (2S)-1-phenylpropan-2-amine) er et sentralstimulerende psykoaktivt stoff som brukes hovedsakelig som rusmiddel. Stoffet ble først syntesert i 1887.
Bruksområder.
Hovedsakelig som rusmiddel. Det blir også brukt til medisinsk behandling av blant annet ADHD og narkolepsi.
Type rus, virkninger på kroppen, avhenginghet.
Stoffet gir brukeren en følelse av mental klarhet og våkenhet, økt energinivå, oppstemthet og utholdenhet. Mange føler seg kreative og åpne ovenfor andre mennesker. Fysiske virkninger kan være redusert matlyst (mange brukere klarer ikke spise under rusen), svette, hyperaktivitet, økt blodtrykk, impotens og insomnia. Amfetamin er avhengighetsskapende, og man utvikler en viss grad av toleranse for stoffet. Ved bruk er det fare for psykoser, hjerte- og nyreproblemer, endrede spise- og søvnvaner, nedsatt tannstatus og redusert immunforsvar.
Kilder.