Alkohol

vinflaske og -glassHei, jeg lurer på en liten ting, jeg drikker kansje 1 til 2 ganger i månden, men når jeg drikker klarer jeg ikke stoppe drikke, og det går ut over meg selv, forde enn får blackouts, og det er veldig pinlig i in alder, jeg vill stoppe, og drikker vann inni mellom, men det virker ikke som det hjelper, tenker på min samboer som, er lei av at jeg driter emg ut vær gang, og ikke minst lei meg selv og har angst i flere dager etterpå, og tørr nesten ikke gå ut døren viss jeg har vert på byen. har dere noen tips+

Kvinne, 26 år fra Telemark
Det kan høres ut som deter en utfordring for deg å kontrollere alkoholinntaket når du først blir litt pussa. Hva slags tips vi kan gi deg, avhenger av hva det er du ønsker å oppnå. Slik vi leser deg, virker det som ditt mål er moderere drikkingen, å ha kontroll, men ikke slutte helt. Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men det er ofte nyttig å lage en konkret plan på hvordan man skal begrense seg og når man skal stoppe. Her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle fok? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Om du ønsker å lese mer om utregning av alkoholpromille anbefaler vi deg denne artikkelen her på hjemmesiden vår. Om du er bekymret for at du kanskje har et begynnende alkoholproblem anbefaler vi deg denne artikkelen samme sted. Vi kan dessuten anbefale denne artikkelen om bakrus på Folkehelseinstituttets hjemmeside, som gir noen råd om hvordan man skal unngå å drikke så mye at man får problemer dagen derpå.
Hvis du ønsker det, finnes det også bøker som kan hjelpe deg. Et eksempel er Fanny Duckert: Alkohol og livsstil – Strategier for moderasjon, SERITI forlag (2003). Dette er en selvhjelpsbok til deg som har begynt å bli usikker på ditt forhold til alkohol. Du har kanskje merket at forbruket ditt har øket den senere tiden, at drikkemønsteret har forandret seg, eller at det har begynt å skje ubehagelige ting i situasjoner hvor du drikker. Kanskje har du visst en stund at du har et alkoholproblem, men er usikker på hva du skal gjøre med det. Hensikten med denne boken er å hjelpe deg med å finne ut hva et alkoholproblem er. Dernest å gi praktisk veiledning i hvordan endringer kan gjennomføres, slik at de blir realistiske og mulige å leve med.