absolutt dritings

Hei! Jeg og samboeren min på 26 år har vært sammen i halvannet år. Vi har det helt fantastisk og er veldig forelsket. Vi liker å være mye alene, bare oss to, men begge har mange venner. Han elsker øl (noe som er helt greit), og han drikker ikke så ofte. Men! De gangene han/vi er ute å drikker så kjøper han minimum 12 øl, helst 18, og alle går ned i løpet av kort tid. Han blir selvølgelig helt møkkings drita og det skjer hver eneste gang. Jeg er tydelig på at jeg ikke liker det og at jeg føler at jeg må passe på han på byen.
Han blir ikke agressiv på noen, han blir slik som ikke klarer å ta noe for seg. Når man hører historiene om turene hans så høres det jo bare ut som om jeg sitter å klager over ingenting, fordi han gjør ikke en flue fortred, men dette er faktisk gått såpass langt at jeg ikke vil gå ut med han lenger, da jeg og alle andre blir i morsomt og veldig «vennlig» humør, mens han snubler og faller og løfter folk og faller med de og ja, helt utrolig pinlig! Han oppfører seg som om en som er driting for første gang. Noen råd om hva jeg kan gjøre/si som kan få han til å skjønne at det ikke er så gøy? Han sier det er så gøy… -jeg vil jo gjerne gå ut men han og ha det gøy!

Kvinne, 22 år fra Akershus
Prøv å sett deg ned sammen med kjæresten din og fortell hvordan du føler deg rundt han når han drikker så mye, si hva det gjør med deg i situasjonen og beskriv hvordan han oppfører seg. Spør han gjerne om han forstår at du opplever det ubehagelig, og om hvordan han opplever seg selv når han er så full. Fortell gjerne hvordan vennene opplever han. Spør om det betyr noe for han hvordan vennene opplever han, og om det betyr noe for han hvordan du føler deg og opplever det når du er ute med han.
Kanskje dere ut ifra dette kan få igang en samtale rundt hans drikkemønster. Hvis han kommer dit at han ønsker å endre på drikkevanene sine, men synes det er vanskelig, kan dere begynne å gjøre noen avtaler før dere går ut sammen. Det kan feks være at dere avtaler hvor mye han kan drikke, og hva han kan drikke. Kanskje det kan være lurt at du har pengene og bankkortet. Spis gjerne sammen før dere går ut slik at ingen av dere drikker på tom mage. Det er også lurt å passe på å drikke vann mellom flaskene/ drinkene slik kan han kan forhindre alt for rask drikking, noe som igjen kan minske muligheten for å bli altfor full altfor fort.
Ønsker du eller han å prate med noen angående dette, er dere velkommmen til å ringe oss på telefon 08588.