Urinprøver

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg har fått krav fra barnevernet om at jeg skal avlegge urinprøver 3 ganger i uken, under oppsyn. Men så har det seg slik at jeg får det ikke til, da dette må foregå under oppsyn, man kan vell si at jeg får prestasjonsangst. Så jeg lurer på om det er andre måter man kan avlegge rusprøver på, så jeg kan vise til barnevernet at mine prøver er rene, slik at jeg kan få samvær med min sønn. Jeg vet at prøvene mine vil være rene, men dette må jo bevises.

Mann, 29 år fra Møre og Romsdal
Narkotika, medikamenter m. m kan også påvises i blod, hår, negler og svette. Du skriver ikke noe om hvilket, eller hvilke, stoffer de ønsker å teste deg for. En grunn til at urinprøver er vanlig er at det er lengere påvisningstid i urin enn blod for de fleste stoffer. Når det gjelder spytt varierer det, og er avhengig av stoffet det testes for. Noen stoffer har ikke lengere påvisningstid enn for blodprøver, mens andre har like lang som for urin. Svette har omtrent samme påvisningstid som for urin. Lengst påvirkningstid har negler og hår. Du kan lese mer om ulike måter å teste på, påvisningstid og metoder her.