trenger et nyansert svar

lsdHei! Jeg hadde sist helg en uheldig opplevelse med stoffet LSA (samme som LSD ca), og hele denne uka har jeg slitt med depresjoner, mareritt, angst, sinne og små flashbacks og små tendenser til psykose (i form av sinne, redsel for at folk skal forlate meg og la meg være igjen alene i verden etc, går mye på hva jeg opplevde under rusen). Prøvd å søke litt rundt på nettet om dette er normalt og i hvilken grad det vil gi seg, men får enten bare såkalte «trip reports» der folk bare gjenforteller helvete de var igjennom, eller lange moralprekener om at jeg aldri kommer til å bli normal igjen. Så jeg lurer altså på om det er vanlig å gå rundt etter en bad trip med slike symptomer? Jeg er livredd for å ha ødelagt hjernen min på ordentlig fordi det kun er masse propaganda ute om hvor farlig alt er, ikke det at det nødvendigvis IKKE er farlig, men dere skjønner? Jeg tør heller ikke gå til legen min da en moralpreken er og vente der også i og med at jeg har litt problemer med høstdepresjoner fra før. Har prøvd sopp tidligere, og dette viste seg å ha en god effekt mot høstdepresjonene i fjor (altså tok jeg flein en gang i fjor, og bestemte meg for å prøve LSA i år). Men ja, er det normalt å gå rundt og være deprimert, sint, redd og ha mareritt i etterspillet av en bad trip?

Kvinne, 20 år fra Sør-Trøndelag
Det er nok ganske normalt det du opplever. I utgangspunktet er det ikke noe du trenger å være redd for og det vi gå over. Selv om det kan ta litt tid og være ubehagelig vil du nok bli bedre. Det er kun for noen få utsatte personer at det er fare for mer permanent skade. Hvis du ikke føler deg bedre, kan du ta kontakt med en psykolog som kanskje kan hjelpe deg. For å få hjelp av psykolog trenger du henvisning, som du kan få av legen din. Vi ville råde deg til ikke å være så redd for legen. De er ikke alltid så moraliserende, og de har taushetsplikt. Hvis du har lyst til å lese om virkning og bivirkning av hallusinogen stoffer kan du trykke her.