Kan dere hjelpe meg?

Hei! Jeg er «engstelig for alt». Jeg har kronisk somatisk sykdom som gir mye smerter. Jeg brukte på 3 år 70 kapsler tramadol. Nå har jeg på 2 mnd brukt 100 kapsler tramadol, og noen få halve morfintabletter (5 mg), pga forverring av somatisk tilstand, etter avtale med fastlege, som jeg har tett kontakt med. Det har vært nødvendig. Har nå fått andre smertestillende (ikke AB-preparat) som fungerer og trappet ned til 1 kapsel tramadol i døgnet, for 3 døgn siden. Har nå kontroll på smertene. Er likevel nå «generelt bekymret». Kan dere si noen trøstende ord til meg? Hvordan vil tiden min bli fremover? Merker nå kraftig svette, sover lite, men fungerer bra på jobb. Har jobbet hver dag. Når vil svettingen gi seg? Bekymret 12345

Kvinne, 29 år fra Sør-Trøndelag
Så fint å høre at du har fått kontroll over smertene dine. Vi skjønner at du er bekymret for fremtiden din, men når det gjelder abstinenser er det vanskelig å gi noe eksakt svar på hvordan de vil arte seg, da individuelle forhold spiller inn. Det er jo bra at du ikke føler noen form for smerte og forhåpentligvis vil også svette og søvnproblemene gi seg. Hvis du likevel synes at symptomene du kjenner blir for plagsomme, anbefaler vi deg å ta situasjonen opp med fastlegen. Kanskje han har noen forslag på hva du kan gjøre som vil » lindre»situasjonen. Generelt er det likevel viktig å huske at slike abstinensreaksjoner etter hvert forsvinner bare man tar tiden til hjelp.