Hvor kan man få hjelp?

vinflaske og -glassHei Pappa har alkoholproblem, og vil ikke selv innse det. Hvor / hvem kan vi ringe eller ta kontakt med slik at han kan få hjelp??

Mann, 49 år fra Østfold
Når folk ikke vil innse at de ikke har noe problem, er det beste for familie og pårørende noen ganger å konsentrere seg om sin egen situasjon, og snakke med noen for sin egen del. Du kan f.eks. ta kontakt med organisasjonen Barn av rusmisbrukere (BAR), og deres chat-tjeneste. Eller du kan ringe oss på 08588. Enten du gjør det ene eller det andre, kan både vi og BAR hjelpe deg å kartlegge situasjonen og vurdere hvor omfattende problemet er. Du kan også ta kontakt med et Veiledningssenter for pårørende og snakke med dem. Hvis faren din har omsorgsplikt for deg, og hans drikking fører til omsorgssvikt, kan du ta opp dette mer barnevernet.