Hjelp, tenåringen min røyker hasj

Hei. Vi har i flere måneder hatt mistanke om at 16-åringen røyker hasj. Han er i perioder sløv, sover mye, oppfarende og har hatt mye fravær på skolen. Han har selvfølgelig benektet dette, inntil vi fant «bevis», en halvrøkt hasjrøyk på rommet hans. Han sa da at det hadde bare skjedd noen få ganger, og at han skulle slutte. Dette er nå ca tre måneder siden, men vi er overbevist om at han forsatt røyker hasj 1-2 ganger pr uke. Han blir kjempesint hvis vi prøver å snakke med han om dette, og benekter at det er et problem. Hva skal vi gjøre? hvor kan vi søke hjelp, og hvordan skal vi hjelpe en som ikke synes at han har et problem?

Kvinne, 40 år fra Troms
Det å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp er en aktivitet som krever mye energi og som oftest ikke gir noe særlig resultat. Utfordringen i dette kan ligge i å hjelpe sønnen din til å innse at han har et problem og tå til en god dialog. Du sier at dere har forsøkt å snakke med han, men at han da reagerer med sinne. Har dere forsøkt å snakke med han om andre ting? Noen ganger kan det være enklere å opprette en god dialog dersom temaet er mindre farlig. Dersom dere føler at dere har en god kontakt i bunnen og ønsker å konfrontere han konkret om hans hasjbruk kan vi gi følgende generelle veiledning;
·
• Vær rolig når dere snakker med ham, og ikke vær urimelig.
• Spør ham om hans hasjbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg/vi» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg/vi opplever at jeg/vi blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg/oss bekymret/sint/frustrert…»
• Hold dere til saken, nemlig hans hasjbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans hasjbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser.
• Still åpne spørsmål og spør om han har tenkt på om han vil gjøre noe med hasjrøykingen sin
Hva han ikke er villig til å endre seg?
·
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekener/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere ham ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l..
• Ikke ta over ansvaret for hans plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for ham.
• Ikke nekt ham grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham heller ikke penger til det).
Det kan også være greit å ha i bakhodet at det er en grunn til at han bruker hasj. Det kan f.eks være snakk om problemer han sliter med og/eller press fra kompiser. Uansett årsak så gir hasjen han noe positivt og det å gi han mulighet til å snakke om dette kan bidra til at dere i større grad forstår han og kan hjelpe han på hans premisser. Hvis der ikke får til noen god dialog og kommer videre anbefaler vi dere å ta kontakt med familievernkontor for hjelp. Vi anbefaler dere også å lese i hasjguiden som beskriver symptomer og hasjens virkning på kroppen. Vi ønsker dere lykke til, og oppfordrer dere til å kontakte oss igjen dersom det er noe dere lurer på.