Hasj i urinen

cannabisHei. Jeg lurer på hvor lenge det vil være spor av hasj i urinen etter jeg har røyka ca 5-6 ganger i uka, i mellom 1-2 måneder.

Mann, 19 år fra Møre og Romsdal
I utgangspunktet vil THC (det viktigste virkestoffet i hasj) kunne påvises i urinen i ca én uke etter én gangs bruk. THC er imidlertid fettløslig, og stoffet kan således lagres i fettvevet i kroppen. Om man røyker hasj oftere enn én gang i uken, vil dette derfor kunne føre til en opphoping av THC i kroppen, og det kan ta opptil 6-10 uker før man kan avlevere rene urinprøver.
RUStelefonen støtter seg til Folkehelseinstituttet når det gjelder uttalelser om påvisningstid:
«THC kan oftest påvises i blodet inntil om lag et halvt døgn etter inntak av en vanlig rusgivende enkeltdose, mens omdanningsstoffet THC-syre kan påvises i urin i flere dager. Etter langvarig bruk kan i enkelte tilfeller THC påvises i blod i opptil to døgn etter siste inntak, og THC-syre i urin flere uker etter siste inntak.»
Du skriver at du har røyket hasj nesten hver dag i en til to måneder. Vi kategoriserer dette som jevnlig bruk over tid, og vil derfor tro at det vil kunne påvises i din urin i flere uker.