Hasj

Hei. Jeg har en bror som røyker hver dag og nå har det blitt et problem, ingen inkludert meg vil ha noe med han og gjøre, han mistet jobben, leiligheten og stort sett alt, han har adferdsproblemer og autoritærproblemer. Hva kan jeg gjøre?? Han må få hjelp. Han har røyka hver dag, flere ganger om dagen i mange år, ca 8 år.

, 30 år fra Oslo
Vi antar at det er hasj/marihuana broren din røyker (du sier ikke det direkte, men det høres slik ut).
Det høres ikke ut som om broren din har det så greit, og slik vi forstår det, skriver du til oss for å få vite om hvordan han kan få hjelp til å slutte med å røyke hasj. Mange synes det er vanskelig å vite hvordan de kan hjelpe og hva de kan gjøre når noen de glade i har det vanskelig. Derfor kan du jo først begynne med å spørre han om han ønsker at du skal hjelpe han. Du skriver ikke om du vet om han er innstilt på å slutte med hasj, hvis han ikke er det, er det ikke så mye du kan gjøre for å få han til å slutte. Det du kan gjøre er å si til han at du er bekymret for han fordi han røyker hasj, fordi han har mistet hjem og jobb, og fordi ingen vil ha kontakt med han. Dersom han selv ønsker hjelp til å slutte, kan du kanskje tilby deg å bli med han til lege hvor han  kan få henvisning til en behandling som kan passe han. Kanskje kan også da få hjelp til å takle sine atferds- og autoritærproblemer Hvis du har lyst å lese mer om skadevirkning ved bruk av hasj kan du klikke her.
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker cannabis:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk cannabis eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
Les gjerne mer om dette her.