Hasj

cannabisjeg har en kjæreste som begynte å røyke hasj i en alder av 14, og senere kom også andre rusmidler inn i bildet. Han la seg selv inn på rehab, og var det i 11mnd. Nå som han snart har vært 5år rusfri og endelig fått orden på livet (med jobb, leilighet og kjærligheten)må jeg si at jeg er veldig stolt av han. Han sier selv at han aldri trodde han skulle komme hit. Selvfølgelig har jeg alltid i tankene at det sikkert er lett å vende tilbake, selv om han sier at det aldri kommer til å skje. men han sier også at han på en måte savner hasjen litt, men kommer aldri til å røyke hasj igjen likevel. Men en dag leste jeg igjennom en samtale mellom han og en kompis på nett, der han hadde skrevet at han hadde «røyka en feit en». jeg tok opp dette med han, og han sier at det var en hvit løgn. Da kunne han fortelle meg at hvert 2.år var han nødt til å søke på nytt for å beholde førerkortet (noe som han er avhengig av i jobben) og da måtte han kunne bevise at han har vært rusfri denne perioden. at han også jevnlig leverer urinprøver for å påvise dette, så han kan umulig røyke hasj uten at det blir påvist der. Da lurer jeg på, hvor ofte må han da levere urinprøver/blodprøver? Høres dette ut som sannhet for deg? ikke det at jeg ikke stoler på han, men vil gjerne hjelpe han visst det som han forteller ikke er sant. Jeg tenker at han kanskje vil lyve visst dette er sant for å ikke skuffe oss pårørende og seg selv..

Kvinne, 18 år fra Sør-Trøndelag
Det er litt varierende hvor ofte folk må levere urinprøver i slike sammenhenger. Ofte er det snakk om en gang i uka eller mer. Noen ganger er det to ganger i måneden. Dette kommer an på situasjonen og saken. Vi anbefaler deg at du kanskje ber kjæresten din om å få se prøveresultatene hvis du er usikker. På prøveresultatene står det hva han er testet for, når prøven er tatt, og om det det er påvist stoffer.
Om kjæresten din snakker sant eller ikke, blir veldig vanskelig for oss å si noe fornuftig om. Det er folk som kjenner ham, som best kan avgjøre om det han sier er sant eller ikke.