har noen spørsmål

cannabisNå er det vel ca et år siden jeg begynte å røyke marijuana, og jeg har noen spørsmål. Jeg startet egentlig ganske forsiktig, men etter en stund så ble de til at jeg røykte 1-3 ganger daglig. Før, i og etter skolen, kom litt an på mengden. Da jeg startet å gjøre det så var det ikke grunnet problemene hjemme, men det var det som gjorde at jeg fortsatte, og som gjorde at jeg røykte oftere. Pengene tok snart slutt og jeg valgte å selge til andre på skolen min så jeg kunne fortsette å røyke selv. Som 15 åring var det jeg solgte, og jeg lurer på hva slags straff jeg kan få da, hvis dette blir oppdaget i senere tid? En gang prøvde jeg hasj, istedenfor marijuana og jeg likte ikke det så veldig fordi jeg ble bare helt kanon slapp og orket nesten ikke å røre på meg. Med mariujana pleier jeg som regel å bare spise og se på TV med venner, og jeg er ikke deprimert eller noe liknende. Er det vanlig at denne forskjellen oppstår? Da jeg røykte grunnet vanskelige tider hjemme merket jeg konsentrasjonsproblemer og søvnproblemer, var dette grunnet marijuana forbruket eller er det mulig at det bare var problemer som holdt meg våken. Jeg endte med å være så urolig at jeg måtte stikke ut midt på natta for å røyke for å klare å sove. Nå som jeg har begynt på videregående har jeg kuttet ned marijuana forbruket veldig og jeg røyker 1 gang i mnd eller noe slikt. Men jeg har merket at jeg har problemer med å huske ting, og som 16åring kan jeg kun huske 4 eller 5 episoder fra 5 klasse og tidligere. Alt annet enn det er glemt bort. Kan dette være grunnet marijuana bruken? Jeg er likevel en av de flinkeste elevene i klassen min, og snittet her ligger på rundt 4.2, så er det slik at marijuana ikke har noen innflytelse på læreevnen? Hva er grunnen til at alle mener at marijuana er inngangsbilletten til narkotikamisbruk, da det ikke er så mye farligere enn alkohol. Jeg har lest et sted at en joint tilsvarer en halvliter øl, og at kaffe er mer avhengighetsskapende enn cannabis, så jeg er litt usikker på hva jeg skal tro. Takker på forhånd for svar.

Mann, 16 år fra Oslo
Når du er 15, er du over den kriminelle lavalder. Alle de alminnelige reglene i straffeloven og straffeprosessloven kan benyttes på lovbrytere over 15 år. Det gjelder imidlertid visse særregler for unge fra 15 til 18 år. I denne artikkelen finner du generell informasjon om regler for de mellom 15 og 18.
Hvis du skulle bli dømt for salg, er det Straffelovens § 162 som kommer til anvendelse: «Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter«
Trolig ville du ikke bli satt i fengsel for salg. Det fremkommer av artikkelen (som vi lenker til i første avs. over) om særregler for unge fra 15 til 18 år. Det mest sannsynlige er at barneverntjenesten ville bli koblet inn og/eller du hadde fått samfunnsstraff.
Når det gjelder forskjellen mellom hasj og marihuana, er det nok noen som opplever det du beskriver, men dette kan man ikke si noe bastant om. Det kommer an på mange faktorer, f.eks. individuelle forskjeller mellom folk, forskjellige innholdsstoffer i ulike typer hasj/marihuana osv. Noen typer hasj/marihuana blir man mer «høy» av, mens andre typer hasj/marihuana blir man mer trøtt og sløv av.
Hva som er årsaken til dine problemer med søvn og konsentrasjon er vanskelig å si eksakt. Du spør om det er marihuanaen eller situasjonen hjemme. Vi antar at det kan være en kombinasjon, og det kan være vanskelig å skille hva som er hva. Det er liten tvil om at cannabis påvirker konsentrasjon og innlæring. Hvis du er den flinkeste eleven i klassen, så tyder jo det på at du har hjernen din i behold. Kanskje er det fordi du bruker såpass mye mindre nå, og/eller fordi du ikke har brukt det i så lang tid ennå.
Vi er litt usikre på om «alle mener at marihuana er inngangsbilletten til narkotikamisbruk,» som du antar. Hvem er det som mener dette? Det er nok en liten myte, og det er i alle fall ikke enighet blant forskere om dette. Tanken om at bruk av cannabis fører til bruk av sterkere stoffer kalles «gateway-hypotesen.» Denne tanken/hypotesen er det ikke generell enighet om. Du kan lese mer om cannabis som «gateway-drug» i denne artikkelen.
Hvis du er interessert i hva som er farligst av de ulike rusmidlene, er det ikke så lett å svare på. Det er fordi ulike rusmidler gir veldig ulike skader som gjør dem vanskelige å sammenlikne. I denne artikkelen finner du informasjon om – og sammenlikning av  ulike skader alkohol, tobakk og narkotika gir.