For høy promille?

promillesymbol_litenHei! Prøvde den promillekalkulatoren dere har link til her, for telte for èn gangs skyld hvor mye jeg drakk i går, og den kom fram til at jeg hadde hatt 3,18 i promille på det meste. Jeg tenkte at det var da veldig sært ettersom beskrivelser av så høy promille snakker om livstruende tilstander? Tror ikke jeg regnet feil heller, er ei jente på 60kg og drakk 9 halvlitere, så regnestykket burde jo stemme, men jeg var da i stand til å ta vare på meg selv. Ingen store blackouts, var i stand til å føre en samtale og spydde ikke eller noe. Tror heller ikke det er det at jeg husker feil, for har prøvd den kalkulatoren før, med lignende resultater. Så da lurer jeg på om det fremdeles er like potensielt dødelig når det virker som om jeg «tåler» sånne mengder ganske godt? Har drukket mer enn det ved tidligere anledninger og det har også gått helt greit.. Ble litt forvirra av den kalkulatoren, jeg. Om jeg skulle ha promille på opp mot 3,5 f.eks, betyr det i teorien at jeg kan fungere helt fint og så plutselig bare dø? Har hørt fra andre mange ganger at det visstnok er veldig vanskelig å se på meg om jeg er full eller ikke, men likevel… Er ikke dette litt rart, da? Takk for svar!:)

Kvinne, 23 år fra Oslo
De kalkulatorene kan være både unøyaktige og gi forskjellig resultat. De er ment å skulle gi en pekepinn, men de er ikke nøyaktige. Har du husket å ta med hvor lang tid du brukte på å drikke 9 halvlitere? Det er ganske betydningsfullt hvor lang tid du brukte.
Folk reagerer ulikt på promille. Noen som drikker mye kan ha høyere promille, og virke mindre påvirket, enn andre som kanskje drikker mindre.  En promille på 3,18 hørtes veldig mye ut uansett. Det er ikke slik at man går fra å fungere helt fint og være oppegående til å plutselig dø av alkohol. Ved så høy promille og beruselse at det gir fare for å dø, vil man nærmest være bevisstløs, miste kontroll over seg selv og kaste opp. Du kan lese mer om temaet i denne artikkelen.