Faren min er alkoholiker

Hei! Faren min er alkoholiker, han drikker i helgene. Han bor et stykke unna meg og har 2 ganger ringt meg og sagt at han vil ta livet sitt. Han er virkelig på vei ned, både psykisk og økonomisk. Hva er mulighetene for at han kan få en psykolog gratis? Ev. hvilke andre alternativer har jeg å tilby ham?

Kvinne, 20 år fra Akershus
Faren din kan få hjelp for både sitt økonomiske-, alkohol- og psykiske problem. For å få hjelp må han kontakte fastlegen som kan søke han inn til distriktspsykiatrien (DPS) eller hjelpe han med å søke psykolog med kommunal avtale. Hvis han får anvist psykolog er det mulig han må betale en egenandel før han får frikort. Egenandel for å få frikort er 1880 kr for 2011. Du kan lese mer om hvordan ordningen med egenandel og frikort fungerer på hjemmesiden til HELFO som du finner her. Er det problematisk for han å betale egenandel kan han kontakte NAV og søke om frikort. NAV har også ulike løsninger de kan tilby for å hjelpe han med sine økonomiske problemer.