Dilemma

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg er en 18 år gammel jente som har vært sammen med kjæresten min på 21 år i snart et år. Jeg har fra siden jeg møtte han visst at han både røykte hasj og drakk en del, men før var jeg ikke så sikker på meg selv og aksepterte det på en måte. Man kan vel kanskje si at «love makes blind». Kompisene hans har sagt at han før røykte mye, gjerne hver dag, og han har drukket veldig mye og. Om det da har vært et problem for han vet jeg ikke, men han har trappet veldig ned. Han røyker ikke hvis han bare er med meg, men hvis han er med kompiser som røyker gjør han det. I det siste har jeg innsett at jeg egentlig ikke vil ha et slikt miljø blandet inn i livet mitt. Jeg er veldig glad i kjæresten min, men rusbruken hannes ødelegger litt for meg, selv om den ikke er så voldsom som før. Jeg vet innerst inne at jeg vil ha en kjæreste som ikke røyker og ikke må drikke hver uke/helg. Men nå som jeg har vært sammen med han såpass lenge er det vanskelig å bare gi han opp. Han sier gang på gang at han skal slutte å røyke, han sier at han er for god for det og ikke trenger det, men han skuffer seg selv og meg stadig med at han røyker hvis han er med kompiser. Jeg tror ikke han klarer å la være da, kanskje han er for lettpåvirkelig. Jeg har derimot aldri direkte sagt til han at jeg vil at han skal slutte å røyke, for jeg visste det fra begynnelsen og føler det blir feil at jeg skal bestemme og sjefe over han. Når jeg har sagt at jeg er redd han er for glad i å drikke har han derimot vært uenig. Selv om jeg har snakket til han uten å anklage og fokusere på hva han gjør, men forteller hva jeg selv føler, så føler han at jeg ser på han som en alkoholiker. Han sier også at han vil ta utdannelse og få en god jobb, akkurat nå har han en jobb han ikke liker så godt. Men også der sier han en ting men fortsetter i det samme gamle. Han har drømmer om hvilket liv han vil ha, men han følger ikke sine ord. Og mitt syn er at handling er mye viktigere enn ord. Ord kan være fine, men av og til blir det for enkelt å bare bruke ord og. Det man gjør derimot er det som faktisk teller. Jeg er ikke så opptatt av at han skal ha masse penger eller en fancy jobb, men hvis han har drømmer og ikke er fornøyd med livet slik det er nå plager det meg at han ikke får det til. Jeg vil hjelpe, men jeg har mange problemer selv og det blir så vanskelig da. Han sier at han er glad i meg og glad for at han har meg, og jeg føler det samme for han. Men hans handlinger gjør meg veldig forvirret og jeg føler ikke at jeg har den stabiliteten og tryggheten jeg trenger. Jeg vet at hans intensjoner er gode, men skuffelsen er alltid så stor når han ikke klarer å gå etter sine ord. Jeg lurer på om han noen gang kan komme seg ut av det når de fleste vennene hans røyker. Jeg vil hjelpe, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet at jeg ikke vil være i et forhold der jeg stadig blir skuffet. Jeg har aldri røykt verken vanlig tobakk eller hasj, og jeg er heller ikke så glad i å drikke. Jeg vet hva jeg vil og ikke vil og er stolt over at jeg har klart å holde meg. Å gå ut på byn en gang i blant er jo kjekt, men jeg vil ikke ha det som livsstil. Det er så mye annet å oppleve. Vi har mye til felles og det er så herlig å være sammen med en som ofte er glad og får meg i godt humør. Han er sjelden i dårlig humør og det liker jeg. Men mine tanker om rusen gjør meg veldig nedfor og det påvirker meg negativt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for det føles ut som om jeg taper uansett…

Kvinne, 18 år fra Hordaland
Du virker veldig reflektert i forhold til hvordan du oppfører deg og hva du sier til kjæresten din om hans hasjbruk. Det virker som du er klar over at det er han som må bestemme om han skal røyke hasj og drikke, og at det ikke hjelper å «sjefe» over han. Det at han lover gang på gang og slutte uten å gjøre det tyder på at han enten ikke vil slutte, eller at han ikke klarer det. Uansett hvilken grunn han har for å fortsette er det viktig at du respekterer dine grenser. Du skriver at ord og handling ikke henger sammen for kjæresten din, hvordan er det med deg? Du sier at du ikke liker hans rusbruk, men synes det er vanskelig å bryte med han. Kanskje må du bestemme deg for om du skal godta hans rusbruk eller avslutte forholdet. Det er ikke enkelt å ha en kjæreste som ruser seg og det er ikke enkelt å avslutte et forhold som det er mye bra i. Men, det er bare du som kan bestemme om du er villig til leve med det, eller ta et valg om at dette vil du ikke. Han bør også reflektere over hvor viktig du er for han, og om han er villig til å slutte å røyke hasj av hensyn til forholdet deres?
Hvis han har forsøkt å slutte og synes det er vanskelig kan det være lurt å søke hjelp. Han kan kontakte helsestasjon for ungdom i den bydelen han bor i. På helsestasjonen er det leger, psykologer og andre fagpersoner som kan hjelpe han, og alle har taushetsplikt. Den helsestasjon for ungdom som er nærmest han finner du ved å gå inn her.