Badtrip på hasj

Jeg er vel det man kaller en stoner, og har røyket fast (flere ganger uken, ofte flere ganger dagen) i nesten 3 år. Når dette skoleåret startet bestemte jeg meg for å ta en liten pause for å forsøke å gjøre det bedre på skolen. Men for et par dager siden tok jeg meg et bongtrekk, og det gikk ikke så bra. I løpet av et par minutt ble jeg svimmel, og begynte å svette så jeg gikk og satt meg ute. Jeg klarte ikke å stå opp eller gjøre noe. Plutselig ble skyggene og lyset på veien til former som bevegde på seg, og selv om dette var gøy til å begynne med, ble det veldig skremmende når skyggene formet seg til et stort dødningshode som flirte av meg. Det var da lydene begynte. Først var det på en måte «alien-lyder», en slags musikk som overdøvde alt annet. Ei venninne av meg fant da ut at hun skulle få meg hjem, men til dette måtte vi gjennom sentrum. Når vi var midt i sentrum ble lydene så ille at jeg sa til hun at jeg måtte på do, så hun stod ute mens jeg gikk inn på toilettet på en restaurant. Der satt jeg meg bare på dolokket, og plutselig ble lydene til stemmer, som drev og ropte at jeg skulle dø og nå kom jeg til å havne i helvette. Jeg turte ikke gjøre noe, og begynte å skrike av redsel, så når venninnen min ringte meg for å spørre hvor jeg ble av kunne jeg ikke gjøre annet enn å trygle hun om å komme og hente meg. Hun fikk meg til slutt hjem, men når jeg lå alene på rommet mitt ble stemmene bare høyere og mer spesifik, og det var en stemme som påsto den var djevelen og hadde kommet for å ta meg, mens de andre stemmene bare lo. I dette øyeblikket var jeg overbevist om at nå var det over med meg, nå kom jeg til å dø. Jeg har faktisk aldri vært så redd i hele mitt liv. Men her kommer det verste: Til og med etter at jeg sov, og rusen ble borte, har stemmene kommet tilbake til tider. Verst var det når jeg satt på skolen og latteren og stemmen til djevelen kom tilbake. Da måtte jeg bare skynde meg ut av klasserommet og låste meg inne på doen igjen i en time. Jeg vet ikke hva som skjer med meg og det skremmer meg noe sykt. Hvorfor skjer dette med meg?

Kvinne, 17 år fra Troms
De episodene du beskriver kan høres ut som cannabispsykoser, eller cannabisutløste forvirringstilstander. Dette forekommer oftere ved høye doser THC (det viktigste virkestoffet i cannabis), eller hvis man er svekket som følge av for eksempel sykdom, underernæring, søvnmangel eller inntak av andre stoffer. Man regner med at om lag 10 % av de som bruker cannabis vil oppleve denne type reaksjoner i mer eller mindre alvorlig grad.
Sannsynligheten for slike opplevelser øker som sagt ved høye doser THC, særlig dersom det benyttes inntaksmetoder der man får i seg høye konsentrasjoner av stoffet på kort tid, eller ved å røyke mye på en gang.
Cannabis kan altså utløse akutt deliriøse tilstander som kjennetegnes av vanskeligheter med å vurdere hvilken situasjon man befinner seg i, orientere seg i tid og rom og kjenne igjen personer som står en nær. Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger kan også forekomme, avhengig av personlighet og omstendigheter, sinnstilstand, mengde inntatt stoff og innhold av THC (det viktigste virkestoffet). Virkelighetsoppfatningen kan dessuten bli forvrengt med forstyrrelse av syn og hørsel.
Du skriver at dine plager har vedvart selv etter at ruseffekten var over. Det er vanskelig for oss å si noe om årsaken til det, det kan være at følelsen av angst fortsatt sitter i deg og dermed påvirker sansene dine, det kan være flasbacks, dvs plutselige minner av tidligere opplevde rushendelser/traumer, eller det kan være tidlige tegn på mer alvorlige plager som du trenger hjelp med å bearbeide. Vi anbefaler deg å snakke med noen om dette, gjerne lege eller annet helsepersonell. Lykke til.