Alkoholisme

keyHar en mor med ett alkoholproblem som hun har slitt med i nå over tjue år. Har prøvd å snakke med henne og kranglet med henne, men hun vil ikke ta fatt i problemet og søke hjelp. Disse gangene jeg har pratet med henne sier hun at hun forstår og at hun er lei seg, og at det ikke skal skje igjen, men likevel har hun drukket seg full i løpet av noen få timer. Tydeligvis har det hatt liten effekt.. Nå orker jeg ikke lenger å se på at hun ødelegger helsen sin og lurer på hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 15 år fra Hordaland
Det er en vanskelig situasjon du beskriver, og vi skjønner godt at du er sliten. Du skriver at du har forsøkt å snakke med din mor uten at det har hjulpet, og vi tenker at du med dette har gjort alt det du kan for å hjelpe. Det er nemlig slik at det å hjelpe noen som ikke skjønner at de trenger hjelp nesten er umulig.  Vi tenker at det som er viktig nå er at du får hjelp til å håndtere situasjonen du er i på best mulig måte. Kanskje kan du snakke med noen andre voksne i familien om dette? En lærer? Eller noen andre voksne du stoler på? Vi vil også tipse deg om å kontakte veiledningssenteret for pårørende. Et annet sted du kan bruke er Barn av rusmisbrukere (BAR). De har en chat-tjeneste. Du er også hjertlig velkommen til å ringe oss alle hverdager mellom 11-19 for en prat.
Er situasjonen uholdbar for deg, kan du også kontakte barnevernet. Du kan lese mer om det her.