Stoffer uten virkning

Jeg har prøvd en håndfull psykedeliske stoffer omtrent like mange ganger i løpet av de siste år. Men ikke en eneste gang har dette resultert i noen psykedelisk effekt. Det eneste jeg har oppnådd i noen tilfeller som er verdt å nevne, er en ekstrem kvalme. Men hva er årsaken til at jeg ikke opplever noe? For liten dose kunne selvsagt vært en forklaring, men jeg vet at det ikke er årsaken i disse tilfellene. Ikke går jeg på noen form for medisinering heller som kunne hatt innvirkning. Kan forklaringen være psykisk eller fysisk?
Når det gjelder hjernen, er det selvsagt en stor gråsone med hensyn til hva som er fysisk og hva som er psykisk ettersom disse ofte overlapper hverandre, men jeg tenkte på mulige genetiske årsaker eller ubalanse i hjernens kjemi e.l. Det meste av livet har jeg vært nødt til å undertrykke mine egne følelser. Grunnen til dette blir litt for langt til å legge ut om her, men meget kort fortalt skyldes det forhold i mine omgivelser. Gradvis har verden mistet mer og mer farge. Bare en eneste gang skulle jeg ønske at noe løsnet inne i meg, slik at jeg for en kort stund kunne se verden som er fargerikt og levende sted, og gjerne på en ny måte. Barn opplever sine omgivelser som nye, spennende og uforutsigbare. Selvfølgelig kan man ikke oppleve dette like intenst og levende som voksen, men det er stor forskjell på en redusert flamme og en svak glo. Kan det være mulig at siden mange av følelsene sjelden har kommet særlig til uttrykk annet enn i drømme, så kan dette være en årsak til at psykedeliske stoffer så langt har vist seg virkningsløse? Mulig at en del negative emosjoner ikke har kommet skikkelig opp til overflaten enda, men det gjelder i så fall også det positive. Som sagt er håpet at et eller annet stoff kanskje kan løsne en eller annen emosjonell blokkering (sprøyter og kokain m.m. holder jeg med selvsagt langt unna), og å oppsøke psykolog er dessverre uaktuelt. Jeg har få, men dårlige og likevel lærerike erfaringer derfra, og mitt kjennskap til og min innsikt med hensyn til egen person overskrider naturlig nok langt deres egen, og ikke en gang i livet har jeg opplevd at noen har vært i stand til å lære meg noe som helst av betydning om meg selv eller livet. Beklageligvis har systemet en tendens til å vise en nedlatende undervurdering overfor den gemene hop, og en usvikelig tillit til psykologer og psykiatere.

Mann, 37 år fra Rogaland
Normal 0 21 false false false NO-BOK X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:»Vanlig tabell»; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:»»; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:»Calibri»,»sans-serif»; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:»Times New Roman»; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Du skriver ikke noe om hva slags stoffer du har prøvd, noe som gjør det vanskelig for oss å besvare ditt spørsmål. De fleste stoffer kan sies å være psykedeliske, selv om de har forskjellig effekt. Er det hallusinogen du mener? I så fall er kvalme en vanlig reaksjon. Hvorfor du ikke opplever noen effekt utover kvalmen er, som sagt, vanskelig å si noe sikkert om. Det vi kan si er at egne forventninger til virkning kan ha betydning, det er kjent at mennesker som har brukt mye LSD, etter hvert kan lære seg å «styre» sine hallusinasjoner. Bruk av LSD/Meskalin kan også utvikle en høy grad av toleranse, som i spesielle tilfeller kan gjøre at brukeren nærmest blir immun mot stoffet. Nå vet jo ikke vi hvilke forventninger du har hatt, men det er ikke usannsynlig at dersom du er skeptisk til effekten, så kan det også påvirke denne. Omvendt kan for store forventninger føre til skuffelser dersom de ikke blir innfridd.