sniffing

oblemer i form av at han ikke kommer seg opp på morgenen til skolen. Dette har resultert i høyt fravær. Han har hadd en bra periode på ca 4 – 6 mnd da dette ikke var et tema. Nå er det helt ille, han går ikke på skolen, virker likegyldig, sløv, fortvilet, lei seg på morgenen og dagen. Brått – når ettermiddagen kommer skal han ut og er som ingenting har skjedd. Han kan være trivelig på kveldene når han kommer inn igjen, sier han skal stå opp å gå på skolen neste morgen – og til og med argumentere for hvorfor dette er viktig for ham. Morgenen etter kommer – BANG, det samme igjen. Vi har prøvd ALT. Gikk gjennom lommene hans forleden og fant noen skitne bomullspads og et papirstykke hvor det lå noe inni som kunne ligne på korn av noe slag… Jeg mistenker sniffing, rusmiddelmisbruk. Er det vanlig å bruke bomullspads? Hva skal en 14 årig gutt med slikt i lomma??

Kvinne, 40 år fra Sør-Trøndelag
Den vanligste måten å bruke bomull på i forbindelse med rusmiddelmisbruk er ved bruk av små biter i forbindelse med injeksjoner. Ved sniffing brukes ofte aerosoler / spraygasser eller løsemidler av forskjellig slag. Ingen av disse opptrer i pulverform eller som korn. Vi forstår at du er bekymret for din sønn, men på bakgrunn av de opplysningene du gir kan vi ikke gi noe sikkert svar på om han bruker rusmidler og eventuelt hva. Har du behov for å snakke om usikkerheten du har rund din sønns rusbruk, er du hjertelig velkommen til å ringe oss på telefon 08588 mellom kl. 11 og 19.