rus+ spraybokser

Hei Har et spørsmål, en sønn av meg kom hjem og skulle se film med 2 kamerater. I posen hadde de 2 cola og 2 spraybokser med spraylakk. Syntes dette var merkelig. Han hadde mye tyggi og sa han skulle ha de, greit å ha? tror ikke på dette, men har ikke erfaring med noe galt tidligere. Hva bør gjøres? Hadde forøvrig spray på skoa På forhånd takk for svar

Mann, 47 år fra Rogaland
Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:»Vanlig tabell»; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:»»; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:»Times New Roman»; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}
Vi vet ikke nok til å gi noen konkrete råd om den situasjonen som har oppstått hjemme hos deg. Det beste er å spørre sønnen din om hva han bruker spraylakken til. Mulig han har en plausibel forklaring for det. Kan det være at han skal bruke lakken til det den er ment til, for eksempel å lakkere en sykkel, eller noe han har bygget på sløyden? Har han en hobby som modellbygger? Vet du om han er i et miljø hvor tagging er utbredt? I så fall kan dette være forklaringen. Men det er all grunn til å ha et våkent øye med det at spraylakk kan misbrukes som sniffestoff for å oppnå en rus.
Sniffing har en rekke skadevirkninger som redusert konsentrasjon, endret stemningsleie, samt problemer med å lære og huske nye ting. Selve rusen ligner stort sett alkoholrus, men med økt risiko for; kvalme, økt spyttsekresjon, nysing, hosting og dårlig koordinasjon av musklene. Dype inhalasjoner over kort tid kan føre til tap av selvkontroll, hallusinasjoner, bevissthetstap og krampeanfall. Har du sett antydninger til disse tegnene hos han?
Sniffing er mest vanlig i sene barneår og tidlige ungdomsår. De fleste som sniffer, lar det bli med en kortvarig eksperimentering og slutter i 15–16 års alderen. I et skole- eller ungdomsmiljø kan sniffing plutselig «oppstå som en epidemi», for så å forsvinne igjen etter kort tid. Du kan du lese mer om temaet her.