Her finner du informasjon om rettigheter du har som pasient.
Dine rettigheter som pasient i kortversjon:
Du rett til å få din helsetilstand vurdert innen 30 virkedager fra henvisningen din er mottatt på sykehuset. Du skal samtidig få informasjon om det er nødvendig med videre behandling og om når behandlingen vil bli gitt.
Du har rett til en raskere vurdering ved mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom.
Du har rett til en fornyet vurdering av din helsetilstand.
Du har rett til å velge på hvilket offentlig sykehus du skal bli behandlet.
Du har rett til å være med på å bestemme hvilke tilgjengelige behandlingsmetoder du skal få.
Du har rett til å få den informasjonen som er nødvendig for å få innsikt i din helsetilstand på en måte som du forstår.
Du har rett til innsyn i din egen journal.
Du har rett til å klage hvis du opplever at disse bestemme i Pasientloven ikke blir fulgt. Du må klage innen fire uker.
Dersom klagen blir avvist, kan du klage skriftlig til fylkeslegen innen tre uker.
Slik klager du på dårlig behandling:
Ring og mas når du venter på svar av en prøve eller innkalling til undersøkelse.
Be sykehuslegen kontakte fastlegen din. Slik tvinger du fastlegen til å ta ansvar.
Klag hvis legen snakker fagspråk du ikke forstår.
Klag hvis personalet på sykehuset er uhøflige, middagen er kald, eller kaffen lunken.
Norsk Pasientforening på telefon: 22 55 18 66 er en uavhengig klageinstans. Her får du blant annet svar på hvilke rettigheter du har som pasient, du kan få hjelp i forhold til helsevesenet eller hvis du har problemer med å snakke med legen din.
Hvert fylke har et pasientombud du kan kontakte når du opplever noe du synes ikke var bra helsehjelp.