mistet lappen

paragraf_litenhei, ble stoppet i en såkaldt rutinekontroll som politiet kaller det, de mente jeg var påvirket av noe så de beslagla lappen og tok meg inn til utvidet blodprøve.. det var mellom 15 og 18 timer siden jeg sisst hadde røykt.. kjører ikke påvirket pga disse spytt testene osv.. men etter 17 timer er man jo helt klar i hodet. noen som kan svare på hva jeg kan vente meg?? de haddde visst funnet 0.037 i verdi i blodet, men det er før de regner ut oim jeg var påvirket eller ikke.. er for jævlig at man ike skal kunne kose seg på en fredags kveld og bli straffet for det 17 timer senere når de bare har mistanke…..

Mann, 29 år fra Vest-Agder
Det nærmeste vi kan komme en omregning «fra hasj til promille,» er følgende. En internasjonal forskergruppe har nå vurdert om det ville være mulig å innføre faste grenser for cannabispåvirket kjøring, på samme måte som promillegrensene for alkohol. De baserte dette på mange studier, av effekter av henholdsvis alkohol og cannabis, og kom fram til at med en alkoholpromille på 0,4 var kjøreevnen hos bilførere redusert med 30 prosent. En tilsvarende grense for reduksjon i kjøreevnen hos cannabispåvirkede førere kunne for THC på samme bakgrunn settes til fire ng/ml. Gruppen mener dette viser at det begynner å være nok kunnskap til at man kan sette likhetstegn mellom en blodalkoholkonsentrasjon på den ene siden, og en THC-konsentrasjon på den annen når det gjelder prestasjoner som er relevante for trafikken. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen.