luftrens/dospray/glade

sniffestofferHei, regnes sniffing av luftrens/dospray/glade som narkotika? Lurer på spørsmålet ang. sesjon 1, der jeg krysset ja til at jeg har prøvd narkotika. Da mente jeg luftrenser, og jeg lurer på om jeg har krysset feil. om evt. det ikke regnes som narkotika..

Kvinne, 17 år fra Sogn og Fjordane
Det er de stoffene som står på narkotikalisten som regnes som narkotika. Sniffestoffer som luftrens/dospray/glade står ikke på denne listen. Hvis du ønsker det, kan du selv kontakte forsvaret og snakke med dem.
Det er svært uforutsigbart hvordan sniffestoffer virker. Og det er en viss risiko for bevisstløshet og til og med død. Det kan være lurt å tenke på at virkningen ikke er den samme hver gang, og at man derfor kan risikere reaksjoner man ikke hadde forventet.
Les mer om sniffestoffer.