Legemiddelmisbruk?

Hei. Psykiateren sier til meg at jeg er pilleavhengig, men er jeg det eller overdriver han? Jeg tar overdoser etter overdoser og jeg klarer ikke å slutte med det. Jeg sovner av og kommer litt bort i fra verden da.  Jeg er helt avhengig av å ta overdoser og jeg kan ikke se for meg et liv uten.
Hvis psykiateren feks finner ut at han ikke vil skrive ut resept til meg, er det skikkgelig krise for meg. Da er jeg nødt til å kjøpe illegalt. Hver dag tar jeg to typer medisiner (zyprexa og cipralex), men for tiden tar jeg ikke cipralex, fordi at jeg sparer disse opp til en ny overdose. Dette vet ikke psykiatenen, fordi jeg kan ikke fortelle han det. For hvis jeg forteller han det, så får jeg ikke mere. Jeg har sikkert tatt rundt 20-30 overdoser de siste to årene, og de fleste har ført til forgiftninger. Men er jeg pilleavhengig siden jeg ikke klarer å slutte?? Hvordan kan jeg få til å slutte?? Det er jo helt umulig å slutte!!

Kvinne, 22 år fra Troms
Ut i fra det du beskriver om deg selv kan det nok høres ut som du er avhengig av de tablettene du nevner. Vi råder deg derfor til å snakke med noen om dette problemet. Kanskje det er lurt å finne årsaken til at du begynte med en slik selvmedisinering. Hva er det som gjør at du ønsker å ”komme litt bort i fra verden”? Det kan være at du trenger en god samtaleterapeut som kan gjøre livet ditt lettere å leve uten bli fristet til å ta nye ”overdoser.” Legen eller din psykiater vil lytte til deg og foreslå at du får den behandlingen som passer best for deg. Det finnes mange behandlingssteder som har lang erfaring i å hjelpe mennesker som sliter med de problemene som du har i forhold til pilleavhengighet. De vil ikke ta fra deg medisinen din, men heller hjelpe deg til å leve et liv uten trangen til å ta nye overdoser. Det du nå er i ferd med å gjøre, med så mange overdoser/forgiftninger påvirker helsen din på en svært så destruktiv måte, både fysisk og psykisk. Et slikt forbruk/forgiftning er også en stor belastning på nyrer, hjerte og lever.
Et slikt berg og dalbaneliv med så mange overdoser du forteller om er som sagt alt annet enn sunt. Du må gjerne ringe oss i Rustelefonen for en prat, våre åpningstider er fra kl 11 til kl 19 hver dag. Mental helse har en hjelpetelefon for mennesker som sliter psykisk, deres telefonnummer er 116 123