Kokkain ved en spessiel annledning…

Etter og ha spurt mange har jeg fått klar og tydelig beskjed om at kokkain er det minst verste man kan ta på ett rave party ved en spessiel annledning. Har prøvd extasy en gang for lenge siden, men synes nedturen var litt ekkel… Det jeg hovedsakelig er på utgikk etter er ett rusmiddel som kan holde meg våken de siste 3 – 4 timene festen varer. Men før jeg kaster meg i dette å prøver det vill jeg gjerne hvite litt mer. Har lest endel om kokkain på nettet og slikt, men aner jo ingenting om hvordan nedturen er. Hvor stor skal dosen være? Hvor mange striper bør jeg ta de siste 3 – 4 timene av festen jeg evt drar på? Vært på veldig mange partys hvor det ikke er over før klokken 7 om morgningen og de gangene har jeg vært veldig lysten på kokkain/Amfettamin eller noe slikt på slutten. Er vell ikke bedre av meg og ta Amfettamin da? Eller burde jeg lete etter ren MDMA? Og helt til slutt: Hva kommer jeg til og merke i dagene/ukene etter jeg har tatt kokkain? Håper jeg får ett ordenlig og godt svar og ikke en link til Wikipedia hvor det står » Her kan du lese litt mer om kokkain…» Takker for svar på forhånd 😉 Dere ruler!

Mann, 21 år fra Oslo
Når du skriver «det minst verste» er vi litt usikre på hva du mener, tenker du på fare for avhengighet? Fare for forgiftning/overdose? Kraftige bivirkninger?
Vi synes det er vanskelig å si at det noen rusmidler er mer farlig enn andre fordi graden av farlighet påvirkes av mengde og hyppighet, samt rusbrukerens psyke og fysikk. Rent generelt kan vi si at kokain, sammen med heroin, er noen av det mest vanedannende rusmidler vi kjenner. På den måten kan det være hasardiøst å benytte kokain for å holde seg våken fordi selv om intensjonen er å bruke av og til, kan det relativt fort føre til avhengighet.
Kokain og amfetamin er sentrasstimulerende midler med oppkvikkende effekt. Ingen av dem er spesielt giftige, men de påvirker likevel kroppens organer på en måte som kan være farlig. Vi tenker da spesielt på pustesenteret, kroppstempratur, blodtrykk og hjertefrekvens. I tillegg kan bruk av sentralstimulerende gi psykiske plager som angst, depresjon, rastløshet, søvnvansker og i verste fall psykotiske og paranoide tilstander. Hvor fort og hvor lenge disse bivirkningen varer vil være svært forskjellig fra person til person avhengig av den enkeltes psyke og fysikk. Kokain har en kortere virketid (fra 5 min – noen timer) enn amfetamin (noen timer – døgn). Det kan derfor bli veldig vanskelig for deg å sove/roe ned dersom du inntar amfetamin mot festens slutt.
Ecstasy (MDMA) virker både stimulerende og hallusinogent, men ved vanlige brukerdoser er den sentralstimulerende virkningen dominerende. Ekte hallusinasjoner oppstår sjelden ved lave doser. Etter inntak gjennom munnen kommer rusvirkningen etter ca. 30 minutter og varer 4-8 timer.
De fysiske symptomene ved ecstasybruk er raskere puls, høyere blodtrykk og økt kroppstemperatur. Hos personer som har brukt ecstasy over tid sees problemer i form av nedsatt hukommelse, angst, depresjon, søvn- og spiseforstyrrelser.
Felles for alle disse stoffene er at de kun selges på det illegale markedet hvor det er umulig å ha noen form for kontroll på hva de faktisk inneholder. Styrke og renhet vil derfor variere fra gang til gang, og du har ingen garanti for at du ikke får i deg farlige blandinger. Vi oppfordrer derfor til å vise stor forsiktighet dersom du bestemmer deg for å prøve.
Ser at du ikke vil ha noen lenker til Wikipedia osv. Vi anbefaler deg allikevel våre brosjyrer om kokain, amfetamin og ecstasy, for her står det mange gode tips og råd om skadereduksjon, hva man bør være oppmerksom på osv.