Klarer ikke slutte med tabeletter

Jeg har utviklet et problematisk forhold til beroligende medisiner. Noe får jeg av legen, men det meste får jeg av bekjente. Det kan gå uker imellom hver gang jeg tar noe, men så skjer det ett eller annet negativt, eller jeg bare får behov får å «slappe skikkelig av». Og da tar jeg altfor mye, disse periodene varer typisk en uke ca.
Det går veldig ut over skolen, og jeg blir fryktelig irritabel og stressa når jeg slutter. Jeg tror jeg trenger hjelp for å slutte, men er redd for å fortelle legen om det. Både fordi han tror jeg klarer meg godt nå, og fordi jeg er redd for å miste de reseptene han tross alt skriver ut. Jeg har et reelt behov for medisinene, men klarer ikke dosere riktig. Har jeg det i huset tar jeg hver dag 4-5 tabl til det er tomt. Kan jeg få hjelp hos feks bergensklinkkene uten henvisning fra lege? Er også bekymret hvordan dette kan påvirke mine muligheter mtp jobb i nordsjøen. Jeg har Add, og får conserta og ritalin, disse har jeg ingen problemer med, ofte glemmer jeg å ta dem. Legen skriver ut Sobril 15 mg ca 3 ganger i året, 25 stk. Utenom det tar jeg vival og valium, eller det som er tilgjengelig.

Kvinne, 34 år fra Hordaland
Det høres ut som du har kommet inn i et uføre når det gjelder bruken av medikamentene og da kan det være vanskelig å komme ut av det på egen hånd. For å få hjelp til å snu denne utviklingen og få profesjonell hjelp fra f.eks Bergensklinikkene må du ha henvisning fra fastlegen eller fra en ruskonsulent på NAV. Problemet du beskriver er du ikke alene om. Det er slett ikke uvanlig at bruken av medikamenter kan utvikle seg på denne måten og de fleste leger er klar over at dette skjer. Du kan godt kontakte Bergensklinikkene for å få informasjon om tilbudet og ventetider etc., men skal du inn i et behandlingsopplegg der, må du altså ha en henvisning.
Hvis du er diagnostisert med ADD får du dessverre ikke godkjenning for arbeid offshore. Her kan du lese mer om kriterier i forhold til sykdom og jobb i Nordsjøen.