i faresonen for å bli alkoholiker?

vinflaske og -glassHei. Jeg har drukket sammenhengende hver helg i ca 3-4 år, de fleste gangene både fredag og lørdag. Men i det halve året har jeg også begynnt å drikke i ukedagene. Kan også drikke aleine. Jeg drikker for det meste bare øl, litt for mye enkelte ganger. Kommer meg fint på jobb og alt det sosiale går bra. Men noen sier at jeg begynner å få ett problem. Kan jeg ha det?

Kvinne, 25 år fra Rogaland
Forskerne er ikke fullstendig enige om hva en skal kalle et problematisk forhold til alkohol. En ting er hvor mye man drikker, og en annen ting er jo spørsmålet om avhengighet/alkoholisme. Vi kan se på mengde først, og avhengighet/alkoholisme etterpå.
Mengde
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 13 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser.
Avhengighet/alkoholisme
Det å drikke mer enn man har tenkt, er ikke i seg selv nok til å si at man har et alkoholproblem. Men det er allikevel ett av kriteriene for det man kaller «alkoholavhengighet.» Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortstetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
Ut fra kriteriene over kan du dømme selv i spørsmålet om alkoholproblem. Ut fra det du sier er det ikke noen klare indikasjoner på alkoholisme hos deg. Det at noen andre forteller deg at du begynner å få et problem kan du kanskje tenke over. Er det noe forandringer ved deg de reagerer på? Spør gjerne dine venner om det, med venner kan man snakke om det meste.
Stiftelsen Bergensklinikkene har en internettside med tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene kan skje helt anonymt på internett. Les gjerne mer om dette her.