Hvordan kan jeg være med å støtte?

amfetamin_litenHei! jeg har en nær venn som bruker hasj flere ganger i uka og bruker amfetamin i perioder. Dette er hva han sier til meg da, omfanget kan nok være større. Dette har han holdt på med i mange år, men han kom nylig og sa til meg at han ønsket å legge seg inn på rusklinikk.
(som jeg ble glad av selfølgelig, og at han er villig og at han sier det, uten at jeg har pushet på det, synes jeg er et godt steg) Men han ville jo selfølgelig ikke at jeg ikke skulle si dette her til noen, og jeg tenker at årsaken ligger i at han vil ha sjansen til å ombestemme seg(?) og si det til færrest mulig vil jo ikke nederlaget være så stort hvis han skulle trekke seg. Bruken hans er kjent blandt de fleste, men etter mine observasjoner synes jeg han har gitt mer faen i det siste og er redd for at rusmidlene han gått for langt. Han sier selv han ikke har prøvd heroin, men jeg har gjort det klart for han at jeg ikke liker at han bruker sprøyter, en gang brukte han en skitten sprøyte som han sa inneholdt amfetamin, men skal ikke dette stoffet få han til å bli veldig urolig og aktiv? denne kvelden var han ikke påvirket av det så det ut som? Men uansett, jeg vil vite hvordan jeg kan støtte han på best mulig måte, hva jeg kan si til han, for først og fremst synes jeg det er viktig at han er motivert for behandling. De fleste som er innlagt på rusklinikker får vel også tilbakeslag? må jeg være oppmerksom på at han vil begynne igjen? kan jeg være fornøyd hvis han slutter med alt annet enn hasj? hvor bør mine forutsettninger være og hvordan bør jeg opptre og si i denne situvasjonen?

Kvinne, 25 år fra Akershus
Det er veldig bra at du viser omtanke for din venn og hans rusproblem. Som en bekymret venn tenker vi at det du kan gjøre er å snakke åpent med han om hva som bekymrer deg ved hans rusbruk. I en slik bekymringssamtale kan det være lurt å Ikke komme med beskyldninger. Fortelle han at du er bekymret for fremtiden hans og helsen hans hvis han fortsetter som han gjør nå. Spør han om han har søkt hjelp for, eller har tenkt til å søke hjelp for rusproblemet sitt, og hva du kan hjelpe han med i den forbindelsen. Til syvende og sist er det nok hans eget valg om han vil motta og bruke den hjelp som tilbys. Det å bli rusfri er en kamp han selv er nødt til å kjempe. Måten du kan hjelpe han på er ved å vise din bekymring,  og si til han at du vil støtte han i å ta bedre vare på seg selv.
På spørsmålet ditt om du kan være fornøyd med at han slutter med alt annet en hasj, er det også hans ansvar og et valg han selv må ta. Som alle rusmidler kan også hasj være skadelig på flere måter. Du kan be han lese mer om virkninger og helseskader her og her. Nettsidene gir svar på spørsmål om skader og problemer som bruk av hasj kan føre til.  Har vennen din et misbruk/forbruk han gjerne vil gjøre noe med, kan du også tipse han om hasjguiden.
Når det gjelder faren for tilbakefall etter behandling er det mange faktorer som påvirker det. Hvor lenge har misbruket vart, hvor omfattende har det vært, hans egen motivasjon, alder, sårbarhet og mye mer. Faren for tilbakefall vil derfor variere og er individuelt fra person til person. Et eventuelt tilbakefall er jo et fremtidig og potensielt problem som du kanskje ikke behøver å tenke så mye på nå, men ta tak i hvis det skjer. Det viktigste å tenke på nå er de mulighetene som behandling og hjelp kan gi for at han skal bli rusfri. Denne linken har en godt dokumentert artikkel om risikoen ved tilbakefall etter rusbehandling.
Hvis du som pårørende/venn fortsatt føler at du trenger hjelp kan du kanskje snakke med noen om problemet du har med din venn. Her er noen linker til organisasjoner som tilbyr hjelp til pårørende og venner av mennesker som har et rusproblem; Landsforbundet Mot Stoffmisbruk, Veilednsenteret for pårørende. Du kan også tipse han om Anonyme Narkomane (NA) som er en internasjonal, fellesskaps basert forening av rusavhengige i tilfriskning. Du eller din venn er velkommen til å ringe oss i Rustelefonen på tlf. 08588, vi er åpen fra kl. 11.00 til kl. 19.00 hver dag.