Hvordan begrense mengde alkohol?

vinflaske og -glassHei, dette problemet har alltid eksistert siden den dagen jeg drakk for første gang. Når jeg begynner å drikke før vi skal ut, så klarer jeg aldri å slutte.  e Før har jeg klart meg med å begrense hva jeg har med, men hvis andre vil dele, så blir dette et stort problem, for jeg klarer ikke å stoppe. Nesten sluker alkoholen, og jeg føler ikke engang trang/lyst til å drikke generelt.. Jeg føler meg «edru» helt jeg blir totalt borte. Ergo er den en glede for meg hver gang jeg husker en kveld uten blackout, noe jeg ikke kan huske sist gang skjedde. Problemet blir større og større, og siden jeg er student er det kjipt å slutte å drikke.
Siden jeg føler meg edru når jeg drikker selv om jeg vet at jeg ikke er det, så fører dette til at jeg drikker alt for mye, og ikke venter lenge nok med å la alkoholen synke inn. Eneste jeg føler at jeg ikke har prøvd er å drikke et glass vann/brus uten alkohol mellom hver alkoholig glass jeg tar. Har prøvd å velge tidspungt jeg slutter å drikke, prøvd å forestille meg at neste gang skal jeg slutte når jeg vet jeg har fått i meg selv om jeg ikke føler det, og bestemmer meg ALLTID på forhånd at jeg ikke skal bli full. Har du noen tips/råd til hva jeg kan gjøre?

Kvinne, 18 år fra Akershus
Det er positivt at du du tar kontakt med oss om ditt forhold til alkohol. Det virker som du er i en overveielsesfase når det gjelder drikkingen, og kanskje i ferd med å bli motivert til å gjøre noen endringer. Det kan være at du i første omgang kan prøve det du nevner selv, nemlig å drikke et glass vann/brus mellom hvert glass med alkohol når du er på vorspiel. Dette for å holde totalkonsumet nede og forebygge at du drikker deg til blackout. I tillegg kunne du kanskje tenke på å ta kontakt med noen for å snakke om dine problemer, som student har du kanskje en helsetjeneste som kan være aktuell?
Her følger noen tips til ting du kan gjøre på egen hånd:
«Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen velkjente råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprossent.
3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen, vi er tilstede her dag mellom 11 og 19.