datter 19 år

keyEr en mamma som har en datter på 19 år .har nettopp fått vite at hun tar stoff i helgene ,når hun drikker alkohol . hun har selv fortalt at hun har gjort det siden i fjor vinter . hun sier at hun ikke er narkoman og at hun ikke trenger hjelp til å komme seg vekk . hun sier at hun klarer å si nei . hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne ?

Kvinne, 19 år fra Telemark
Vi anbefaler deg å snakke med andre voksne som er i datteren din sin omgangskrets. Det kan være foreldre av vennene hennes, lærer (kontaktlærer eller sosiallærer), folk på trening/idrett eller liknende. Da kan man snakke med dem om det generelle inntrykket de har av henne: merker de det samme som deg? Har hun forandret seg i det siste? Hvordan går det på skolen? Har hun plutselig fått ny vennekrets? Dette vil kanskje kunne gi deg et bedre helhetsbilde og eventuelt avkrefte dine mistanker. Det kan også være OK for foresatte/andre voksne ansvarspersoner å diskutere slike temaer sammen, og på et generelt grunnlag. Ikke minst er det fint å ha noen å diskutere dette med som også kan være oppmerksomme og observere ungdommene. Dette kan gi dere alle bedre innsikt i hva som foregår i miljøet, på skolen, og i vennekretsen.
Opplever du tegn på bruk av rusmidler skal du snakke med ditt barn om hva du ser og opplever, som gjør at du bekymrer deg. Gjør oppmerksom på at din bekymring skyldes at du har noe kunnskap om at rusmidler kan skape avhengighet, og påføre fysiske og psykiske skader. Vis din datter at du bryr deg, men ikke tolerer rusbruken. Det er din omsorg for din ungdom, som gjør det naturlig å snakke om hva du ser og hva du er bekymret for.
Hvordan får jeg startet en samtale?
Det er viktig å prøve å være rolig, og ikke angripende når du snakker med ungdommen. Sinne og fortvilelse kan fremprovosere et forsvar og samtidig være en god unnskyldning for ungdommen å avslutte samtalen. Spør om hvilke rusmidler det dreier seg om og omfanget av bruken.
Hvordan skal vi som foreldre forholde oss?
Det er viktig å snakke sammen om deres bekymring og være enige om hvordan dere skal håndtere situasjonen. Dere må drøfte felles husregler og eventuelt lage tydeligere regler. Dere må være enige om at det stilles krav til at deres datter inngår i et samarbeid og at det skal skje en endring.
Her er noen steder du kan henvende deg for tips og råd: